23948sdkhjf

Tysk gigantværft er i økonomiske problemer og indgår aftale om rekonstruktion

Der kan blive gennemført fyringer, hvis de 340 stillinger ikke er nedlagt inden april 2025

Det tyske skibsværft, Meyer Werft, har netop indgået en aftale med fagforeningen IG Metall.

Det er først skridt mod en rekonstruktion og redningspakke for det trængte skibsværft. Meyer Werft står over for en likviditetskrise som en eftervirkning af pandemien og stigende omkostninger.

Det skriver Maritime-Executive.com.

Skibsværftet, som ligger i Papenburg og bygger krydstogtskibe, vil forsøge at undgå fyringer. Der er blevet indgået en aftale om, at 340 stillinger nedlægges. Det er stykke under det oprindelige forslag på 440 stillinger. 100 stillinger vil ikke blive fornyet, når de udløber, og værftet vil indføre en frivillig fratrædelsesordning.

Der kan blive gennemført fyringer, hvis de 340 stillinger ikke er nedlagt inden april 2025, lyder det i aftalen med fagforeningen.

Meyer Werft forhandler derudover med delstatsregeringen om en lånegaranti. Skibsværftet har på trods af udfordringerne indgået flere kontrakter om at bygge krydstogtskibe, men mangler ifølge Maritime-Executive.com midler til at levere disse.

Meyer Werft er en stor arbejdsgiver i det nordvestlige Tyskland. Det anslås, at 10.000 jobs kan forbindes til skibsværftet. Delstatsregeringen har da også udtrykt opbakning til virksomheden, men også krævet forandringer, som altså netop er indgået.

Kommenter artiklen (4)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.813