23948sdkhjf

Rederigigant opnår rekord på det globale containermarked

Mærsk-konkurrent har vokseværk som aldrig før

MSC har nu en andel på 20 pct af kapaciteten på det globale containermarked.

Det er rekord i linjefartsindustrien. Verdens største containerrederi er tilmed kun ”en stor skibsleverance” væk fra 6 mio. teu-milepælen.

Det viser nye tal fra analysehuset Alphaliner.

Det italiensk/schweiziske rederis flåde er vokset så massivt ved at drive et omfattende nybygningsprogram og opkøb af brugte skibe. Det skyldes også, men i mindre grad, befragtning, ifølge analysehuset.

MSC har en markedsandel, som overskrider konkurrenter, som har allianceret sig. Det gælder blandt andet THE Alliance, Ocean Alliance og det fremtidige Gemini Cooperation med Mærsk og Hapag-Lloyd. Alliancerne har henholdsvis 11,6 pct, 29 og 22 pct af flådekapaciteten.

Den store markedandel giver MSC kapacitet til at drive et globalt netværk udenfor alliancen med Mærsk.

Benchmarkingsplatformen Xeneta bemærkede i dagens halvårsrapport:

"2M Alliancen er allerede godt i gang med sin opløsning. MSC og Mærsk driver nu i realiteten deres egne tjenester under 2M-brandet. Det gør processen enklere, men der er stadig meget arbejde, der skal gøres for fuldstændigt at overgå til de nye alliancestrukturer."

Det var tidligere Mærsk-skib, Nicole X, der førte MSC forbi rekorden på 20 pct. Skibet er tidligere kendt som A.P. Møller og er det seneste af ti Odense-byggede 9.600 TEU Mærsk-skibe erhvervet af MSC i løbet af de seneste par år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078