23948sdkhjf

Organisation: Tungt bunker-forbud er "fyldt med smuthuller"

Forbuddet mod brugen af tung bunkerolie i Arktis fungerer ikke i praksis, lyder det fra organisation, der efterlyser national handling

Den 1. juli forbydes skibes brug og transport af tung bunkerolie i Arktis. Det er FN, der står bag forbuddet, der blev vedtaget af IMO i 2021.

Argumentet bunder i, at man vil værne om naturen, miljøet og klimaet. Samme argumentation, der fik tung bunkerolie bandlyst på den anden side af kloden, Antarktis, i 2011.

Men nu anklager organisationen Green Global Future forbuddet for at være spækket med smuthuller og reelt først ægte funktionsdygtigt i 2029. Derfor vil organisationen have myndighederne i Danmark og Grønland til at træde i karakter. 

- Forbuddet er desværre fyldt med smuthuller, så tre ud af fire skibe enten automatisk fritages fra forbuddet eller blot kan fritages af Arktiske stater frem til 2029. Derfor er der behov for national handling, lyder det fra seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen fra Green Global Future.

Han var i sin tid var med til at få forbuddet mod tung bunkerolie i Arktis vedtaget i IMO.

- Grønland bør straks sikre, at Royal Arctic Line dropper tung bunkerolie. Grønlandske og danske havne skal straks indføre en høj havneafgift for alle skibe, der bruger tung bunkerolie i Arktis, siger han. 

Skibstrafikken stiger

Arktisk Råd vurderer, at skibsfarten i Arktis er steget 37 procent de sidste 10 år, og at den samlede sejlede afstand i Arktis er mere end fordoblet i samme periode. 

Dette har betydet en markant øget forurening af det følsomme miljø i Arktis. Ligeledes bidrager skibsfartens udledning af sod direkte til klimaændringerne i Arktis, der går 2-3 gange hurtigere end på resten af planeten. 

I følge Green Global Future bruger et stigende antal skibe i Arktis ligeledes skrubbere, der samtidig bidrager markant til havforureningen.

- Skibsfarten i Arktis bør gribe 1. juli som en skelsættende mulighed for at demonstrere sin vilje til den grønne omstilling. I stedet for at gemme sig bag ​​undtagelser, så bør rederierne skifte til lette brændstoffer (destillater) og montere effektive partikelfiltre. Præcis som vejtransporten har gjort i årtier. Det vil reducere udledningen af sod fra skibe i Arktis med over 90 procent, siger Dr. Sian Prior, chefrådgiver for Clean Arctic Alliance.

Søfart forsøger at få en kommentar fra Royal Arctic Line.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094