Storøvelse: Besætning var med lodret tur gennem en tube
Det kaldes en chute og er et stort, lukket rør.
Her skal man suse igennem for at komme ned i redningsbåden, og man kan lidt selv styre farten ved at skabe modstand ved hjælp af sine arme. Men det er temmelig lodret.
Turen gennem sådan et rør var en essentiel del af en storøvelse, som mandskabet på Læsøfærgen har været igennem.
- Det er sådan en tube, man glider ned igennem. Det er en speciel oplevelse, men det er vigtigt, at besætningen har prøvet det, fortæller Claus Pedersen.
Han er færgens DP - designeret person, som står for den overordnede sikkerhed på rederiets skibe og dermed også skal have styr på tuberne.
- Vi har dem til at hænge på skibene i en beholder, og man forestiller sig ikke, hvor store de er, før man får dem foldet ud. Det er som en rutsjebane med fem til syv meters frit fald. Man bestemmer selv farten ved at spænde ud i sine arme. Så kan man nedsætte farten. Det går stærkt, hvis man ikke laver modstand, forklarer Claus Pedersen.
Han tog selvfølgelig også selv turen, hvilket han ikke havde prøvet før.
- Jeg synes ikke, det var så galt, og vi fik også god instruktion. Nogle var meget nervøse, fortæller han.
Kurt Bennetsen, der er redder og kommunaldirektør, tog også turen ned.
- Jeg har højdeskræk, så bare det at træde ind i et lukket rum og tro på, at på et tidspunkt om syv-otte meter så kommer man ud igen, det var lidt angstprovokerende. Men det giver god mening, siger Kurt Bennetsen.
Er man ikke helt tryg ved selv at bestemme farten, eller er man handicappet og kan ikke selv klare turen gennem røret, så er der liftsystemer, og det fik man også øvet i praksis.
- Vi fik også prøvet, hvordan man firer handicappede ned i en sele, og vi fik forklaret, hvordan man gør med børn og spædbørn, fortæller Claus Pedersen, der melder om, at storøvelsen gik godt:
- Det var rigtigt positivt. Vi havde en instruktør på, som fortalte alle, hvordan man skulle gøre, og alle prøvede at komme igennem.
Certifikater på plads
Læsøfærgen har storøvelser cirka hvert femte år i takt med, at besætningens certifikater udløber og skal fornys, og de skal igennem nogle øvelser.
- Hvis vi holder nogle store øvelser selv, kan de få certifikaterne der i stedet for, at vi sender dem på kursus, fortæller Claus Pedersen.
Og det har flere fordele at holde øvelsen på hjemmebane i stedet for at sende folk af sted hver for sig på kurser andetsteds:
- Det er alfa og omega. Jeg har set videoer og kan godt se, hvordan man skal rykke i en snor. Men nu stod vi alle sammen og kunne se det hele folde sig ud og se, hvor stort det er. Vi fandt ud af, hvordan man får folk ned, og vi snakkede og lærte af hinanden, fortæller Claus Pedersen.
- Det er tryghedsskabende, at man får lov at opleve det i fuldt flor og gøre det sammen praktisk som et hold, supplerer Kurt Bennetsen.
- Her har de en fælles oplevelse, og det er godt, at de får sådan en oplevelse sammen.
Et par gamle damer
Læsøfærgen er vant med øvelser og bliver jævnligt brugt til øvelser af Søværnet og Kystredningstjenesten, som for eksempel laver undsætning med helikopter, hvor de firer folk op og ned.
- Jægersoldaterne laver også boardingøvelser i deres hurtigbåde, fortæller Kurt Bennetsen.
Der bliver også holdt skarpt øje med sikkerheden på rederiets to færger fra en anden vinkel, som handler om vedligehold.
- Vores skibe er et par gamle damer, både Ane og Margrethe er oppe i alderen. Der er indlagt dokophold, og vores driftschef er meget pertentlig med at få vedligeholdt vores gamle svaner. De er afgørende for, at vi kan sejle sikkert, siger Kurt Bennetsen.
Der er mellem 80 og 85 ansatte på Læsøfærgen.