23948sdkhjf

Russisk tank-topchef advarer Vesten: "Jeres sanktioner skader sikkerheden til søs"

Vestens sanktioner mod Rusland kompromitterer søsikkerheden og den fri verdenshandel, siger topchefen for Ruslands tankskibsgigant, Sovcomflot

Vestens forsøg på at stække olieeksport ad søvejen fra lande som Rusland, Iran og Venezuela, er med til at underminere sikkerheden på verdenshavene og den frie, globale handel. 

For indgrebene forringer standarden af de tankskibe, som Vesten sanktionerer. 

Det fastlår topchefen for Ruslands store, statsejede tankrederigruppe, Sovcomflot, Igor Tonkovidov, i en skriftlig kommentar til Reuters. 

Han reagerer på EU’s 14. pakke af Ruslands-sanktioner fra i går, som indeholder nye indgreb mod landets søbårne energieksport, som er med til at finansiere Putins krig i Ukraine.

EU sanktioner blacklister bl.a. 16 navngivne tankskibe fra at anløbe alle havne i EU, ligesom de rammer Sovcomflot-topchefen personligt.

- Sovcomflot er oprigtigt skuffet over, at man (EU) ofrer højkvalitets sikker søtransport for kortsigtede geopolitiske motiver, som bestemt ikke bidrager til at forbedre sikkerheden for den maritime søtransport, særligt ikke i de europæiske farvande, skriver Igor Tonkovidov til Reuters.

Han henviser bl.a. til, at krigen i Ukraine har fået internationale maritime virksomheder som skibsmotorproducenter og sikkerhedscertificeringsvirksomheder til at forlade Rusland, hvilket ikke kun er et problem for det russiske tankrederi. 

Sikkerhedsfarerne ved de hundredvis af aldrende og uregulerede skyggetankskibe, der transporterer olie fra sanktionsramte lande som Rusland, Iran og Venezuela, er åbenlys. Blandt andet sagde Sovcomflot-chefen i april, at 75-80 procent af Ruslands søbårne olieeksport nu sker ved hjælp af 'skyggeskibe'. 

Der er tale om aldrende tankskibe, som via uigennemskuelige ejerforhold ikke er direkte forbundet med det russiske statsrederi.

- Sovcomflot protesterer kraftigt imod denne opdeling af verdens handelsflåde i antagonistiske lejre og ødelæggelse af den maritime industris sikkerhedskultur og værdier, som er opbygget gennem årtier, skriver Tonkovidov.

Alligevel vil Sovcomflot "bestemt fortsætte med at overholde de højeste standarder,” tilføjer Tonkovidov, som i april bekræftede, at Vestens sanktioner mod russisk olieeksport har begrænset Sovcomflots geografiske råderum og kommercielle muligheder. 

Sovcomflot var tidligere et af verdens største tankskibsrederier, og fragtede sidste år 75 millioner metriske ton olie i til aftagere i bl.a. Kina, Indien og Middelhavsregionen. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141