Stena Line vil kapre unge kunder gennem TikTok
Stena Line er gået på TikTok for at få fat i unge kunder i den såkaldte Generation Z både i Sverige og Danmark.
Stena Line står ligesom mange andre virksomheder overfor udfordringen at nå den yngre målgruppe.
Rederiet, der blandt andet sejler mellem Gøteborg og Frederikshavn har en stor og loyal kundegruppe, når det kommer til rejsende i alderen 40-57 år, og har igennem de sidste år kunnet rapportere om stigende bookingtal for både den svenske og danske side af Kattegat.
Det er dog nogle noget anderledes tal, hvis man ser på rejsende i den yngre målgruppe, noget som Stena Line nu for første gang aktivt forsøger at gøre noget ved.
På tværs af sundet
Med kampagnen på TikTok ønsker Stena Line at skabe opmærksomhed omkring Danmark og Sverige som rejsemål samt at skabe samhørighed og en fællesskabsfølelse på tværs af sundet i målgruppen 18+, en gruppe der siden 2020 har brugt Tiktok i langt højere grad end andre sociale medier.
I dag bruges TikTok såldes af 24 pct. af danskere i alderen 15-29 år og hele 50 procent af den svenske befolkning i alderen 16-25 år. Derudover bruger Generation Z gennemsnitligt 57 minutter dagligt på at scrolle gennem videoer på den verdensomspændende platform.
- TikTok giver os en unik mulighed for at kommunikere direkte med Generation Z på en måde, der er både autentisk og engagerende. Vi ønsker at vise dem, at Sverige og Danmark har utallige oplevelser at byde på, og ved at fremhæve både kulturelle forskelle og ligheder mellem vores to lande, håber vi at skabe en samhørighedsfølelse, der inspirerer unge til at opleve og udforske nabolandet, siger Ulf Staff, Travel Commercial Manager hos Stena Line.
En svensker og en dansker gik ombord på en færge
Stena Line har længe haft flere omfattende samarbejder med influencere, og kampagnen på det nye medie, TikTok, er derfor et naturligt næste skridt i virksomhedens markedsføring til morgendagens rejsende.
For at fange de unge voksnes interesse har Stena Line allieret sig med to kendte influencere, den svenske Anton Lindström og den danske Silas Thorup.
De to influencere besøgte i foråret på skift hinandens hjemlande og byer for sammen at udforske favoritrestauranter, skjulte perler og yndlingssteder, alt imens de dokumenterede deres møde med den anden kultur, til inspiration for andre unge voksne, der er på udkig efter en ny destination at udforske i deres nærområde.
- Udfordringen med at nå denne målgruppe er noget, mange virksomheder står overfor, og vi ser frem til at følge resultaterne af kampagnen. Vi håber, at succesen vil give os mulighed for at fortsætte kampagnen til efteråret og yderligere styrke samhørigheden mellem Sverige og Danmark. Ved at vise de kulturelle forskelle og ligheder håber vi at inspirere unge voksne til at udforske og opleve vores nabolande på en ny og spændende måde, siger Ulf Staff.