Rederier vender tilbage til Baltimore efter brokatastrofe
Flere rederier anløber igen Baltimores industrihavn, efter at indsejlingen til havnen er blevet ryddet fra den kollapsede Francis Scott Key Bridge.
Det gælder blandt andet ro-ro-rederiet ARC , der benyttes som logistikudbyder for det amerikanske militær, skriver Gcaptain.
Baltimores ro-ro-terminal er USA's mest travle og bliver netop flittigt brugt af det amerikanske forsvarsministerium til fragt af militærkøretøjer og -materiel. Det første fartøj, der blev lastet siden bro-katastrofen, var 'ARC Integrity' den 16. juni.
Også Mærsk, MSC, Hapag-Lloyd, ONE Line og OOCL har enten genoptaget sejladsen, eller har annonceret, at de agter at gøre det, skrev mediet Suppplychaindive tidligere på måneden.
Siden slutningen af maj har flere krydstogtrederier også valgt igen at lægge vejen forbi Baltimore havns krydstogtterminal. Royal Carribeans 'The Vision of the Seas' og Carnivals 'Carnival Pride' var de første til igen at benytte terminalen 25. maj.
Travlhed af flådefartøjer
Al sejlads ind og ud af havnen blev sat på pause, efter containerskibet Dali påsejlede Francis Scott Key Bridge og fik den til at styrte i vandet.
Siden har den amerikanske hærs ingeniørkorps ryddet flere midlertidige sejlrender, som er benyttet til at få enkelte skibe ind og ud. 11. juni åbnede så den oprindelige 200 meter brede og 15 meter dybe sejlrende, med mulighed for at få langt mere trafik igennem havnen.
Ikke kun handelsskibe benytter den nu ryddede sejlrende.
Adskillige flådefartøjer anløb Baltimores havn forrige uge som led i Baltimore Fleet Week, hvor offentligheden kunne komme ombord på skibene:
.