Global containerflåde runder millionmilepæl
Den globale containerskibsflåde bliver ved at boome og har for første gang rundet 30 mio. teu, viser nye tal fra analysehuset Alphaliner.
En kapacitet, der nu er fordelt på i alt 6.984 skibe.
Flåden oplever i disse år det største vokseværk nogensinde, efter at rederier bestilte ny tonnage i hobetal under de gode corona-år. Skibe, som værfter har leveret siden sidste år og vil fortsætte med at sende på havet i månedsvis.
Verdens største containerrederi MSC har været blandt de allermest aggressive i ekspansionen af flåden.
Det italiensk/schweiziske rederi vippede i 2022 A.P. Møller Mærsk af pinden, og har siden lagt markant afstand til den danske containergigant med en samlet kapacitet på næsten 6 mio. teu mod Mærsks 4,3 mio. teu.
Skuer man længere tilbage, er de seneste års vækst ekstrem. I 2020 var den samlede kapacitet på omkring 24 mio. teu, og for ni år siden krydsede kapaciteten 20 mio. teu.
Overkapacitet fordufter
En væsentlig del af de seneste års ekstra kapacitet kommer fra de allerstørste containerskibe.
Mærsk var først til at introducere skibe på over 18.000 teu i 2013 med Triple E-klassens første skib 'Maersk Mckinney Møller'. I dag er der 4 mio. teu fordelt på de helt store varianter, hvoraf de største i dag kan fragte 24.000 containere.
Det store rul af af ny tonnage i containermarkedet førte til massiv overkapacitet, især sidste år og i begyndelsen af i år.
Men en myriade af lavvande i Panamakanalen, angreb på handelsflåden i Det Røde Hav, generelt stigende efterspørgsel og trafikpropper i asiatiske havne, betyder at situationen igen er på vej mod manglende kapacitet, som Søfart beskrev forleden.