Standardfærge sprænger budgettet i Odder
28 kroner millioner kroner ekstra.
Det er den barske virkelighed for Odder Kommune, der må se til, at deres drøm om elfærge mellem Hou og Tunø nu bliver markant dyrere end først budgetteret.
Den oprindelige pris i 2022 var 75 mio. kr., da projektet blev præsenteret første gang. Nu lyder retningen på 103 millioner kroner.
Det skriver TV2 Østjylland på baggrund af dagsordenen til et byrådsmøde i Odder Kommune, som afholdes tirsdag aften.
Baggrund
Odder Kommune besluttede i december 2022 at gå med Standardfærgeprojektet som erstatning for den nuværende Tunø-Hou færge.
Der blev udarbejdet en aftale, hvor leverandørkonsortiet bestående af Odense Maritime Technology og PensionDanmark ville eje færgen og lease den ud til Odder Kommune.
Den årlige leasingsum plus betaling for et driftssupportsystem ville beløbe sig til 6,9 mio. kr. for kommunens vedkommende.
Men den plan skulle vise sig ikke at holde stik.
For projektet nåede at stige i pris to gange.
Første gang i september 2023, hvor kommunens årlige udgift pludselig hed 7,2 mio. kr., på grund af regulerede timesatser fra konsortiet.
Anden gang var i starten af 2024, hvor den makroøkonomiske og geopolitiske situation i verden havde medført prisstigninger, der betød, at projektet i sin nuværende form kommer til at koste kommunen næsten 9,85 mio. kr. årligt.
Altså knap tre mio. kr. mere om året, end hvad der først var budgetteret med. Eller en stigning på i underkanten af 43 pct.
Redningsplanen i Kommunekredit
Kommunalbestyrelsen ønsker ikke at sidde med en årlig udgift på næsten 10 mio. kr. til en ny elfærge, og vil nu have en alternativ finansiering på plads af den nye elfærge.
Løsningen, der er fremlagt, skal findes i Kommunekredit, der vil agere bank i projektet og yde lån til den nye færge. Dermed bortfalder leasingaftalen med konsortiet, og kommunen vil selv eje elfærgen efter 20 års tilbagebetaling.
Det fremgår af byrådets dagsorden for mødet tirsdag aften. Det er her, den alternative finansiering skal have enten grønt eller rødt lys.
I følge dagsordenen vil kommunen kunne spare omkring 59 mio. kr. over 20 år i den alternative finansiering. Den årlige ydelse vil ligge på 7,7 mio. kr., altså cirka 2,2 mio. kr. mindre, end den nuværende model.