DFDS soler sig i øget fragt og flere passagerer
Maj måned bød både på mere fragt og flere passagerer til DFDS i maj måned.
Det viser den månedlige opgørelse over rederiets aktiviteter.
De samlede mængder i maj 2024 var 6,9 pct. højere end i maj 2023 og 3,8 pct. højere justeret for tilgangen af ruter på Gibraltarstrædet og lukningen af Calais-Tilbury-ruten.
Nordsømængderne var lige under 2023, delvist på grund af lavere bilvolumener efter midlertidige fabrikslukninger. Middelhavsmængderne var højere end i 2023 drevet af fremgang på alle ruter.
På Den Engelske Kanal var mængderne højere end i 2023 og Østersømængderne fortsatte ligeledes med at vokse, fremgår det af opgørelsen-
I de sidste 12 måneder, 2024-23, steg de samlede transporterede fragt-lanemeter 1,6 pct. til 40,0 mio. fra 39,3 mio. i 2023-22. Stigningen var 0,3% justeret for tilgangen af ruter på Gibraltarstrædet og Calais-Tilbury-lukningen.
17 pct. flere passagerer
I maj måned er passagererne strømmet til DFDS.
Hele 49,2 pct. flere passagerer bookede en tur med DFDS sammen lignet med maj 2023 og 17,0% højere justeret for tilgangen af ruter på Gibraltarstrædet.
Den justerede stigning var hovedsageligt drevet af højere mængder på Den Engelske Kanal. Antallet af biler steg 34,7 pct og steg 13,0 pct. justeret for Gibraltarstrædet.
I de sidste tolv måneder, 2024-2023, steg det samlede antal passagerer 23,7 pct. til 5,3 mio. sammenlignet med 4,3 mio. for 2023-22. Stigningen var 9,2 pct. justeret for Gibraltarstrædet.
En uge med salg
Opgørelsen fra maj kommer to dage efter, at DFDS smed bomben, om at de sælger ruten Oslo-København til svenske Gotlandsbolaget for 400 mio. DKK.
DFDS' strategi rimer ikke længere på segmentet inden for fritids- og minicruiseferier, lød begrundelsen, og derfor sælger rederiet ruten fra om end, "..det sker med et tungt hjerte," som DFDSs CEO Torben Carlsen udtrykte det.
De to færger på ruten 'Crown Seaways' og 'Pearl Seaways' har begge begrænset fragtkapacitet, og det er en af årsagerne til, at segmentet ikke længere passer ind i DFDS' øvrige forretning, der ønsker at skærpe forretningen inden for logistik og godstransport.
Overdragelsen til svenskerne sker med udgangen af oktober, og det er nu op til dem at drive ruten videre.
Fra CEO i Gotlandsbolaget Håkan Johansson lyder det, at man straks efter overtagelsen vil i gang med optimere på ruten både i form af ikke yderligere udspecificerede ændringer på færgerne, men også på det digitale salg- og bookingsystem.