Husk ansvaret, rederier
ALLE MARITIME AKTØRER skal bidrage, hvis de kommende års maritime oprustning skal lykkes. Det gælder også nationens civile rederier. For de spiller en livsvigtig rolle for flådens mulighed for succes. Det tales der ikke så meget om. Opgaven drejer sig først og fremmest om uddannelse af det suverænt vigtigste grundstof i Søværnet: Søofficererne. Ser man på indtaget på Søværnets Officersskole skal man ikke analysere situationen særlig længe for at kunne regne ud, at det forslår som en skrædder i Helvede. Det går ikke, at fremtidens fregatter bliver tvunget til at holde 8 timers pause i døgnet, fordi der ikke er mandskab nok til at bemande broen i døgndrift. Der skal dygtige søfolk til flåden, og dem kan de danske rederier hjælpe med at uddanne.
DET ER KLART, at man ikke kan forlange af de danske rederier, at de skal uddanne officerer og andre søfolk til at gøre tjeneste andre steder i branchen. Men jo flere søfolk, der bliver uddannet hos de danske rederier, jo mere udveksling af personale mellem rederierne og Søværnet vil der helt naturligt finde sted. Der har altid været en livlig trafik mellem Søværnet, rederierne og færgesektoren.
VI HAR PÅ ALLE måder en vital interesse i, at denne udveksling af arbejdskraft fortsætter og bliver styrket. Rederierne bør forpligte sig til at uddanne flere danske søfolk, og politikerne kan relativt let iværksætte forskellige former for incitamentsstrukturer, der vil kunne gøre det attraktivt for de danske søfolk at søge videre over i Søværnet. Det er en national opgave, og hvis der er noget, som de danske rederier bør have fokus på, så er det de nationale interesser - ikke mindst, når det er selvsamme nation, der har tilvejebragt de lukrative rammevilkår, som har gjort rederierne velstående og stærke. Sæt i gang!
SOM VERDENS 7. største maritime industri vil det være oplagt for Danmark at iværksætte ambitiøse initiativer, der ikke alene sikrer, at vi kan udvikle os som en stormagt inden for maritim teknologi, men også sikrer, at vi har verdens bedste fødekæde til produktion af erfarne søfolk, der kan bemande fregatterne. Vi vil alle have en fordel i et opgraderet arbejdsudbud i den maritime sektor. Men det kommer ikke af sig selv. Rederierne må hjælpe.
Indtaget på Søværnets Officersskole forslår som en skrædder i helvede