Færgerne på de forskellige overfarter udførte mange rundture om dagen – ind og ud af havn – og med tværgående trafik. Stærk strøm nødvendiggjorde en vis styrefart ind imellem molerne, for derefter på kort afstand at bremse op under anløb af færgelejet – dette kunne være noget af en udfordring for skibsførerne.
Kollisioner og grundstødninger ...
DSB-færgernes sjældne ulykker, hjulfærgerne og dem, der fortsat eksisterer
I tredje del om DSB-færgerne berører forfatteren bl.a. de - heldigvis ganske fåtallige - ulykker, om som de navnkundige færger var involveret i. Det afsløres også, hvilke af DSB-færgerne som fortsat eksisterer
'Romsø' blev leveret fra Helsingør skibsværft i 1973 for sejlads mellem Halsskov og Knudshoved, hvor den havde sin sidste tur i 1998. I 2000 blev den leveret til nye ejere for sejlads i Indonesien. Færgen blev ophugget i 2006. Foto: M/S Museet for Søfart
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement