DFDS i milliardsatsning: Seks nye, batteridrevne skibe til Den Engelske Kanal
DFDS tager et dybt greb i lommen på forventet 1 mia. euro i seks nye, batteridrevne færger til rederiets ruter på Den Engelske Kanal.
Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse her til morgen i forbindelse med rederiets deltagelse i det 7. Frankrigstopmøde initieret af den franske præsident Emmanuel Macron.
De seks nye batteriskibe er tiltænkt DFDS' to færgeruter, Dunkerque-Dover og Calais-Dover, som transporterer passagerer og fragt mellem Storbritannien og Den Europæiske Union .
Mål om seks grønne færger i 2030
Investeringen er et vigtigt skridt i DFDS' engagement i dekarbonisering af transporten over Kanalen, siger rederiets adm. direktør, Torben Carlsen. På grund af den relativt korte afstand mellem Storbritannien og Frankrig er ruterne nemlig oplagte for elektrisk færgetransport.
- Elektrificeringen af vores flåde på tværs af Kanalen vil være et vigtigt skridt i retning af at opfylde vores klimamål, og med denne investering fremskynder vi overgangen til en grønnere fremtid for skibsfarten, siger Torben Carlsen.
I 2023 lancerede DFDS en ny strategi, "Moving Together Towards 2030", for rederiets mål om at være et netto-nul-selskab inden 2050 med seks grønne færger i drift inden udgangen af 2030, hvoraf to er elektriske skibe til kanalen.
Førende batteri- og skibseksperter
I designet af de nye, avancerede el-skibe samarbejder rederiet med verdens førende eksperter i batteriteknologi, skibsdesign og energieffektivitet.
Målet er at opnå et design, der både opfylder krav til sikkerhed og ydeevne og produceres med mindst mulig miljøpåvirkning.
I forhold til skibenes energiforsyning og den nødvendige energiinfrastruktur samarbejder DFDS med nationale myndigheder, infrastrukturpartnere og energileverandører.
Her har DFDS og de franske myndigheder de senere år intensiveret dialogen, og den franske regering lancerede for nylig en ambitiøs plan for landets energiomstilling med fokus på infrastruktur.
Tæt samarbejde med lande
I Frankrig har DFDS fem skibe under fransk flag og beskæftiger 1.200 mennesker, herunder 800 franske søfolk. Tre af de nye skibe vil komme under fransk flag.
I Storbritannien har DFDS en lang historie med at arbejde med myndigheder og partnere og støtter fuldt ud initiativer til at fremskynde dekarboniseringen af Storbritanniens havne og skibsfart.
Den Engelske Kanal er en af verdens travleste skibskorridorer, som forbinder to af verdens største økonomier og står for for 33 pct. af handlen mellem EU og Storbritannien.
DFDS og havnen i Dover, havnen i Boulogne Calais og havnen i Dunkerque forpligtede sig sidste forår til at samarbejde om at at dekarbonisere skibstrafikken i Doverstrædet.