Danske Mærsk - verdens næststørste containerrederi - har i de første tre måneder af året set sine bunkerudgifter stige med 20 procent, svarende til en ekstraudgift på 400.000 ton til bunkers.
Merforbruget skyldes ikke kun de mange ekstra sømil, som rederiets skibe siden nytår har måttet tilbagelægge omkring sydspidsen af Afrika for at undgå ...
Mærsk sprænger fartskalaen på travl containerrute
Mærsk har siden nytår sejlet hurtigst af alle med skibe fyldt til bristepunktet på Fjernøsten-ruterne for at udnytte tredoblingen af fragtraterne, som krisen i Rødehavet har udløst
Adm. direktør, Vincent Clerc, fortalte ved et pressemøde 2. maj om Mærsks første kvartalsregnskab, at rederiet i året første tre måneder har indført tillæg og gebyrer som følge af omvejen syd om Afrika i kølvandet på krisen i det sydlige Rødehav. Foto: Emil Helms/Ritzau/Scanpix
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement