23948sdkhjf

Debat: Brokollaps kan ske i Storebælt

Jørgen Brandt efterlyser som minimum en revurdering i risikoanalyserne omkring Storebæltsbroen

Indlægget er skrevet af Jørgen Brandt, uafhængig konsulent indenfor VTS drift, procedurer, teknik med mere

Efter M/V DALI’s påsejling af Francis Scott Key Bridge i Baltimore, og de mange positive ord om hvad Østbroen kan modstå, mener jeg at der som minimum bør foretages en revurdering af risikoanalyserne omkring Storebæltsforbindelsen.

Da broen blev etableret, var de største skibe tankskibe, der sejlede med en relativt lav hastighed. I dag er der store containerskibe, der sejler tæt på hastighedsgrænsen på 20 knob.

Af sikkerhedspolitiske årsager ønsker ingen at stå frem og fortælle, hvor stor en påvirkning Østbroens 2 store pyloner kan modstå. Jeg mener at problemet bør adresseres, idet skibene er blevet større og farten ligeså. Jørgen Brandt, konsulent

En af de medvirkende årsager til ulykken i Baltimore var det styrbord drej som M/V Dali var i da det fik blackout. 

I Storebælt blev sejlruten under Østbroen, af samme årsag, rettet ud da denne blev etableret, en meget fornuftig handling. 

I august 2016 var der en ”M/V DALI” lignende situation i Storebælt. Dengang var det tankskibet 'Olympic Glory', der fik blackout kort før passage af broen. Lodsen reagerede hurtigt og fik smidt ankeret. 

Storebælt VTS lukkede kortvarigt for den kørende trafik på broen og regulerede den øvrige skibstrafik uden om skibet, der ankrede midt i sejlruten under broen.

Af sikkerhedspolitiske årsager ønsker ingen at stå frem og fortælle, hvor stor en påvirkning Østbroens 2 store pyloner kan modstå.

Jeg mener at problemet bør adresseres, idet skibene er blevet større og farten ligeså.

Som skrevet i en af kommentarerne til artiklen i Søfart om "Baltimore-brokollaps vil ikke kunne overgå Storebæltsbroen", er den kinetiske energi voldsom. 

Ud fra den givne formel på denne energi burde det, i teorien, være ligetil at give Storebælt VTS mandat til at få de skibe, hvis deplacement og fart overstiger den påvirkning som pylonerne max kan modstå, til at reducere deres fart.

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094