Netcompany går ind i shipping med ordre med færgegigant
Danske Netcompany har taget et første, stort skridt ind i shippingindustrien.
Det sker med en stor ordre fra P&O Ferries om Netcompanys AI-baserede Pulse it-platform.
Det skriver Børsen.
Netcompany vil starte med at implementere Pulse på P&O Ferries’ Nordsørute mellem Hull og Rotterdam. Senere kobles flere ruter på systemet, så Pulse til sidst er i brug på hele P&O Ferries’ rutenet.
P&O Ferries er blandt Storbritanniens største shippingvirksomheder og har over 30.000 årlige færgeafgange. I Den Engelske Kanal ligger rederiet i hård konkurrence med danske DFDS om færgefragt af gods og passagerer.
Aftalen er et led i P&O Ferries digitale transformation, som Netcompany de seneste to år har været rederiets digitale partner og rådgiver på.
Strategien skal nedbringe P&O-flådens klimaaftryk, og nødvendiggør en udskiftning af rederiets nuværende såkaldte legacy it-systemer.
- Moderniseringen af vores legacy-systemer er en nøglefaktor for at være konkurrencedygtige i en omskiftelig færgeindustri. Netcompany har gennem årene bevist, at de prioriterer servicelevering højt og besidder den innovative teknologi til at muliggøre driftsfølsomme initiativer, siger Chloe Friend, it-direktør i P&O Ferries i en pressemeddelelse.
P&O Ferries er ejet af den Dubai-baserede shippinggruppe DP World, som er blandt verdens største havneterminalselskaber, og er også søsterselskab til danske Unifeeder.
Ifølge partner Mehdi Motaghiani, Netcompany, er Netcompany er i dialog med flere af DP Worlds andre selskaber og flere eksterne rederier om Pulse platformen.
Han mener, at den kan løse mange af transport- og logistiksektorens udforinger med at håndtere store datamængder i realtid for at optimere forretningen og undgå nedbrud og forsinkelser.
Netcompanys AI-baserede it-platform er bl.a. implementeret i Københavns Lufthavne, og i januar står desuden bag en lang række offentlige it-systemer som Borger.dk og mit.dk.