23948sdkhjf

Debat: Uforståeligt at Frigastudvalget freder tonnageskatten

Frigastudvalget blev bedt om at finde 2 milliarder årligt, kan det være grunden til at man foreslår Tonnageskatte bevaret, mening giver det ikke!

Af: Henrik Berlau og Niels Tolstrup, Tænketanken Fair Maritim

Her hos Fair Maritim hilser vi - med forbehold - Frigastrapporten velkommen

Frigast rapporten bekræfter Fair Maritims’ argumenter gennem de seneste år om, at statsstøtte ikke bør være uden slutdato, skal være gennemsigtigt og ikke må ende som driftsstøtte. Den skal være nem at administrere og den skal evalueres, så vi er sikre på, at statsstøtten giver de ønskede resultater. I Fair Maritim håber vi, at regeringen vil sikre at disse anbefalinger følges for al statsstøtte fremover. Anbefalinger falder i øvrigt helt i tråd med de krav som EU- statsstøtte direktivet stiller.

Vi kan godt forstå, at Frigast udvalget har valgt at se på den milliard store støtte til søfarten. Blandt de mange statsstøtteordninger springer den i øjnene. I lyset af den manglende gennemsigtighed har det været muligt for rederierne at forvalte ordningerne – DIS og Tonnageskatten – på en måde, så det er svært at se, at andre end aktionærerne har haft glæde af dem.

Da søfartspakken i 1988 indførte DIS-skatteordningen for danske søfarende var det som modvægt til DIS-lovens §10. Den åbnede for, at rederierne fremover kunne forhyre udenlandske søfarende på deres hjemlands vilkår. Det blev i loven også forbudt danske fagforeninger at tegne overenskomst på vegne af udenlandske søfarende. I Fair Maritims’ optik er skattefriheden og DIS lovens § 10 hinandens forudsætninger, fjernes den ene må den anden også falde.

At afskaffe DIS lovens § 10 vil samtidig bringe Danmark tilbage i folden af de lande der overholder internationale konventioner. Det vil også genetablere den danske forhandlingsmodel på Søfartsområdet, hvor man helt uhørt ved lov - i nu snart 40 år - har forbudt danske fagforeninger at tegne overenskomst.

Hvis man kun afskaffer skattefriheden for danske søfarende, vil det yderligere forringe deres konkurrencesituation i forhold til udenlandske kolleger, og de sidste danske job til søs, bortset fra færgerne, vil forsvinde.

Har udvalget ladet sig begrænse af sit kommissorium

Frigast udvalget er blevet bedt om at finde 2 milliarder årligt, kan det være grunden til at man foreslår Tonnageskatten bevaret, mening giver det ikke!

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078