Danske erfaringer bruges i en renere skibsfart i Middelhavet og Atlanterhavet
Skibsfarten skal være renere i Middelhavet og Atlanterhavet.
Derfor går et nyt EU-projekt nu i gang med at indføre lav-emissionszoner i netop de områder.
Fra dansk side er organisationen Green Global Future med som eneste nordeuropæiske isæt, og foreningen har Kåre Press-Kristensen med om bord.
For mig er det også lidt personligt. Som knægt har jeg tilbragt mange somre ved Middelhavet – ligesom jeg som voksen blev fascineret af den fantastiske natur på Island og i Grønland. Vi skal beskytte alle disse fantastiske steder bedre mod skibsfartens forurening Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver, Green Global Future
Han vil tage erfaringerne fra dansk farvand med sig ud i den store verden.
- Farvandene omkring Danmark er lav-emissionsområder for skibsfarten hvilket reducerer både svovl- og NOx-forureningen fra skibe. Vi har fået mange gode erfaringer med håndhævelse af reglerne, som vi nu skal have overført til resten af verden, siger Kåre Press-Kristensen.
- Ud over at få opbygget kapacitet i Middelhavslandene til at håndhæve lav-emissionszonen for svovl, så skal vi nu have indført et lav-emissionsområde for NOx i Middelhavet, og få endnu flere lande omkring Atlanterhavet til at støtte op om et lav-emissionsområde for både svovl og NOx, tilføjer han.
"Det er lidt personligt"
I følge Kåre Press-Kristensen er der markante sundhedsgevinster at spare, hvis man reducerer udledningen af NOx partikler i havområderne. Titusinder af dødsfald kan undgås hvert år, og man kan spare helbredsskader for 100 milliarder kroner hvert år, lyder det fra Kåre Press-Kristensen.
Han har igennem 10 år arbejdet for renere skibsfart i FN’s Søfartsorganisation (IMO: International Maritime Organization). Han har udgivet flere publikationer om renere skibsfart og har foretaget målinger af luftkvalitet i havne og havnebyer i Spanien, Frankrig, Italien, Grækenland, Island og Grønland.
- For mig er det også lidt personligt. Som knægt har jeg tilbragt mange somre ved Middelhavet – ligesom jeg som voksen blev fascineret af den fantastiske natur på Island og i Grønland. Vi skal beskytte alle disse fantastiske steder bedre mod skibsfartens forurening, siger han.
Farvandene omkring Danmark er lav-emissionsområder for skibsfarten hvilket reducerer både svovl- og NOx-forureningen fra skibe. Vi har fået mange gode erfaringer med håndhævelse af reglerne, som vi nu skal have overført til resten af verden Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver, Green Global Future
Han var projektleder på det afsluttede EU-projekt LIFE4MedECA 2021-23, der medvirkede til, at FN (IMO) indførte en lav-emissionszone for skibes svovludledning i Middelhavet.
- Endelig er det nye projekt da også en blåstempling fra Kommissionens side af det arbejde, som vi netop har afsluttet i LIFE4MedECA projektet. Jeg er da lidt stolt. Og det er god motivation, for det er ikke alle stater omkring Middelhavet, der er lige lette at arbejde med, slutter han.