23948sdkhjf

Maritim messe har skiftet navn og hæver ambitionerne

Danish Maritime Fair er blevet til Scandinavian Maritime Fair og har hævet ambitionsniveauet for både konference og udstilling. Denne gang er der lagt op til, at den kombinerede messe og konference skal strække sig over to døgn i maj

Der er adskillige nyskabelser på plakaten – heriblandt navnet - når branchebegivenheden Scandinavian Maritime Fair løber af stablen 14. og 15. maj 2024.

Det er netop i år ti år siden at eventet under det beslægtede navn, Danish Maritime Fair, blev afholdt første gang, og der har været store variationer undervejs: Under Covid-19 blev messen aflyst, mens man i 2022 afholdt eventet som en del af konferencen World Maritime Technology Conference – her var udstillerdelen meget lille, mens konferencedelen fyldte næsten det hele.

Men nu efter ti år har det ifølge messedirektør René Wittendorff været på sin plads at udvide fokus ved at skifte navn til Scandinavian Maritime Fair.

For i år er alle sejl sat for at skaffe internationale udstillere og internationale besøgende med til det store event, der skal fejre og fremvise alle de mange facetter af den maritime klynge i Danmark.

"Vi har løftet os"

- I år bliver der langt større fokus på udstillerdelen og vi har gennemført en lang række ambitiøse forbedringer på konferencedelen. Jeg synes, at vi har løftet os på alle parametre, lyder det fra messedirektør René Wittendorff.

Læs konferenceprogrammet her:

Hvad har I opnået i løbet af de ti år Danish Maritime Fair har været på banen?

- Jamen der er mange ting. Vi har haft fået mere end 4.000 besøgende fra 71 forskellige lande gennem tælleapparaterne pr. event. Messen har haft besøg af 456 repræsentanter fra 120 forskellige rederier. Der har været udstillere fra 27 forskellige lande. Så jeg synes, at vi har meget at være stolte af.

Ifølge René Wittendorff er ambitionen at skabe et langt mere internationalt event end tidligere. Og hæve det faglige udbytte fra konferencedelen.

- Vi er blevet meget skarpere, fordi vi har fået en række erfaringer og har ageret på baggrund af input fra udstillere og deltagere.

Jeg synes, at vi har løftet os på alle parametre René Wittendorff, messedirektør, Scandinavian Maritime Fair

Helt ind i centrum

Hvad er anderledes denne gang?

- Først og fremmest lokaliteten. Et event som Scandinavian Maritime Fair skal finde sted i centrum af København med god plads til både udstillere og konferenceaktiviteter. Det er vigtigt, at vi kan holde det hele under samme tag, så der ikke er nogen, der skal køre fra én lokalitet til en anden. Man skal være tæt på både parkering og hotel-faciliteter.

- Herudover har vi indgået en alliance med den globale konference-, event- og marketingvirksomhed MCI. Der er tale om et eventbureau med kontor i mere end 30 forskellige lande, og som har til opgave at lokke udstillere såvel om gæster fra udlandet til København for at deltage i både messe og konference.

- Med denne stærke alliance er vi ret sikre på, at vi kan blive langt mere internationale og vise den danske maritime branche frem for en langt bredere del af den globale branche, siger René Wittendorff.

Scientific Board

Konferenceprogrammet er sammensat ved hjælp af et ny-etableret såkaldt Scientific Board, der har formuleret de mest relevante problemstillinger at diskutere for branche-insidere og komme med forslag til relevante fagpersoner, der kan udlægge teksten og gøre de brancheprofessionelle klogere.

- Det har været meget vigtigt for at højne niveauet for de faglige problemstillinger, som skal diskuteres under konferencen. Og med vores Scientific Board mener vi at have fået skudt en masse kvalitet ind i de ting, som bliver vendt og drejet under konferencen. Her er vi ret sikre på, at vi kan være i stand til at bidrage til, at deltagerne går meget klogere hjem fra konferencen.

Danish Maritime Fair lagde fra land i 2014, hvor man i de første tre år (2014, 2015 og 2016) kørte i et parløb med den statsstøttede maritime event, Danish Maritime Days. Danish Maritime Days ophørte efter disse tre år, og René Wittendorff fortsatte herefter på egen hånd med Danish Maritime Fair. 

På egne ben

Første gang i 2018, hvor Danish Maritime Fair blev afholdt i konferencelokalerne Lokomotivværkstedet . I 2022, hvor Danish Maritime Fair blev afholdt sammen med den internationale sammenslutning af maritime ingeniører, World Maritime Technology Conference, foregik i det i Tivoli Conference Center.  

Men denne gang skal eventet afholdes i Øksnehallen midt i København, blot en lille spadseretur fra Københavns Hovedbanegård.

Desuden er antallet af messe- og konferencedage blevet skåret ned til to dage, mod tidligere tre og fire dage. 

- Den beslutning har vi truffet på baggrund af feedback fra deltagerne. I hele branchen er arbejdstid en knap ressource, så det skal være et kortere, men fagligt set mere komprimeret forløb. Så vi har valgt at lægge os fast på to døgn med fuldt tryk på det faglige indhold samt på udstillerdelen. Der vil ikke være nogen spildtid. Konferencen vil som noget helt nyt være delt op i moduler således, at f.eks. medarbejdere i rederierne vil kunne nøjes med ’blot’ at være væk fra kontoret et par timer. På den måde åbner vi op for, at man kan købe sig adgang til konferencen i specifikke moduler.

3000 besøgende

Hvad er succeskriteriet for Scandinavian Maritime Days?

- Først og fremmest, at de besøgende forlader konferencen med noget konkret og fagligt, som de kan bruge. Det må ikke bare være tom snak.

Hvor mange besøgende går I efter?

- Vi forventer 3.000 besøgende i løbet af de to dage. Samlet set går vi dermed efter at skaffe flere besøgende pr. dag, men forventer jo så samlet set lidt færre besøgende qua det faktum, at vi kun kører to dage.  

Hvem er den mest attraktive besøgende at tiltrække?

- Det er jo et bredt felt, men beslutningstagere i den maritime sektor er naturligvis helt i centrum. Men jeg vil så skynde mig at sige, at vi også er meget ihærdige efter at tiltrække de helt unge medarbejdere i branchen. Det er jo fremtidens beslutningstagere, og vi giver dem en gylden mulighed for at udvide deres faglige netværk i branchen.

Er det ikke rederi-ansatte der vejer tungest på besøgslisten?

- Det er klart, at vores udstillere allerhelst vil i kontakt med rederiansatte, så naturligvis er de vigtige. Men samtidig har det også en selvstændig værdi, at virksomhederne møder hinanden og diskuterer de store problemstillinger. Der er flere samarbejder og alliancer, som har set dagens lys, fordi virksomheder er blevet ført sammen til Danish Maritime Fair. 

Ambition: 80 udstillere

Hvor mange udstillere går I efter?

- Vi skal helst have 80 udstillere fra Danmark og udlandet.

Hvordan kan det være, at man i Norge har haft stor succes med NorShipping?

- Første og fremmest fordi de begyndte allerede i 1950’erne, og dernæst fordi, at man i Norge har en lang tradition for at stå last og brast i den maritime sektor. Man står sammen om og holder fast i det lange perspektiv. Men jeg mener, at en maritim stormagt som Danmark vitterlig fortjener at have sit helt eget store maritime arrangement. Vi er immervæk den stærkeste maritime klynge i Skandinavien, og det skal vi forstå at udnytte. 

Har vi en tendens til splittelse i den maritime branche her i Danmark?

- Det kan man måske godt sige. Der har nok været en tendens til, at man hellere ville arbejde hver for sig i stedet for at samle kræfterne. Man vil måske hellere holde fast i sin egen lille ting, hvor man er sikker på at kunne stå i centrum frem for at stå sammen om noget større. Det er jo i grunden lidt ærgerligt, men det jo netop dét, som vi forsøger at råde bod på her.

Hvordan skal Scandinavian Maritime Fair forløbe fremover?
- Det er planen, at den skal køre hvert andet år fra nu af, så vi kører i 2024 og 2026. Der er allerede virksomheder, der har luftet interesse for at booke pavilloner i 2026. 

Der har nok været en tendens til, at man hellere ville arbejde hver for sig i stedet for at samle kræfterne René Wittendorff, messedirektør, Scandinavian Maritime Fair
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095