Minegigant hyrer eksperter - skal se på grøn revolution i atomdrevne skibe
Mineselskabet BHP har hyret konsulenter fra hollandske ULC-Energy til at undersøge forskellige civile reaktordesigns anvendelse som drivmiddel i tørlastskibe.
Det skriver ULC-Energy i en pressemeddelelse.
Konsulenterne fra ULC-Energy skal også evaluere de vigtigste lovgivningsmæssige, operationelle og kommercielle barrierer for A-kraftdrevne skibe - såsom havneadgang, licensering (myndighedsgodkendelse, skibsklassifikation, kapitalomkostninger samt besætningsuddannelse og certificering.
- BHP værdsætter vigtigheden af partnerskaber, der kan undersøge veje til at reducere shippingindustriens drivhusgasemissioner, siger Rashpal Bhatti, vice president for Maritime and Supply Chain Excellence i BHP i pressemeddelelsen.
Skibsfarten forbruger årligt ca. 350 millioner ton fossilt brændstof og står for cirka 3 pct. af den samlede globale udledning af CO2. I juli 2023 satte Den Internationale Søfartsorganisation, IMO, nye mål for reduktion af skibsfartens udledninger frem mod 2050, hvor skibsfarten skal være nuludleder.
At de-karbonisere skibsfarten er en enorm udfordring, siger Dirk Rabelink, CEO for ULC-Energy.
Han peger på, at skibsfarten indtil videre har taget fat på opgaven ved at skrue på skibenes brændstofeffektivitet via større skibe, forbedrede skrogdesign og strømlining af drift og sejlads. Dele af den industrien har også undersøgt brugen af alternative skibsbrændstoffer som LNG, methanol og ammoniak:
- Civil kernekraft har potentiale til at blive et pålideligt og omkostningseffektivt alternativ til andre marine brændstoffer. Men det er ikke enkelt eller let og vil kræve, at mange interessenter samarbejder om at overvinde de tekniske udfordringer og sikre lovmæssighed i forhold til overholdelse af internationale regler, siger Dirk Rabelink.
Først i februar annoncerede HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering et forsknings- og teknologisamarbejde med kernekraftspecialisterne TerraPower og Core Power om at udvikle civile, modulære 4. generations kernekraftreaktorer til kommerciel skibsfart.
Sidste år indgik Zodiac Maritime et lignende partnerskab med Korea Shipbuilding & Offshore Engineering, klassifikationsselskabet Lloyd's Register samt Sydkoreas største energiselskab om udvikling af kernekraft-drevne skibe.
En undersøgelse fra International Chamber of Shipping viser, at 9 pct. af shippingindustriens topledere forventer at se kernekraftdrevne kommercielle skibe på verdenshavene inden for det kommende tiår.