Verdens første ammoniak-drevede containerskib på vej
North Sea Container Line har netop bestilt det, som bliver verdens første containerskib drevet af ammoniak.
Bestillingen er lagt i samarbejde med Yara, der producerer ammoniak.
Kontrakten er netop underskrevet, og skibet forventes leveret i 2026. Det skriver det norske medie Teknisk Ukeblad.
- Ambitionen bliver at sejle udledningsfrit med grøn ammoniak fra dag ét, siger finansdirektør i NCL Christian Knutsen til mediet.
MS Yara Eide
- Containerskib
- Kapacitet: 1400 TEU
- Drivstof: Ammoniakk (NH3)
- Motor: 9 MW WinGD
- Fremdrift: CPP-propel, en aksling med PM akselgenerator
- Længde: 149,9 meter
- Bredde: 26,8 meter
Teknisk Ukeblad
Skibet bliver bygget på det kinesiske værft Qingdao Yangfan Shipbuilding får plads til 1.4000 TEU. Det kommer til at måle 149,9 meter i længden, 26,8 meter i bredden og skal sejle på ruten Brevik-Bremerhaven-Hamborg med gødningscontainere.
Skibet får navnet MS Yara Eyde.
I følge Teknisk Ukeblad skal hverken NCL eller Yara ejet fartøjet. I stedet bliver ejeren belgiske Cmb Tech, der lejer det ud til NCL og Yara på en 15-årig kontrakt. NCL og Yara skal stå for driften.