23948sdkhjf

Verdens første ammoniak-drevede containerskib på vej

Skibet bliver leveret om to år

North Sea Container Line har netop bestilt det, som bliver verdens første containerskib drevet af ammoniak. 

Bestillingen er lagt i samarbejde med Yara, der producerer ammoniak.

Kontrakten er netop underskrevet, og skibet forventes leveret i 2026. Det skriver det norske medie Teknisk Ukeblad.

- Ambitionen bliver at sejle udledningsfrit med grøn ammoniak fra dag ét, siger finansdirektør i NCL Christian Knutsen til mediet.

MS Yara Eide

  • Containerskib
  • Kapacitet: 1400 TEU
  • Drivstof: Ammoniakk (NH3)
  • Motor: 9 MW WinGD
  • Fremdrift: CPP-propel, en aksling med PM akselgenerator
  • Længde: 149,9 meter
  • Bredde: 26,8 meter

Teknisk Ukeblad

Skibet bliver bygget på det kinesiske værft Qingdao Yangfan Shipbuilding får plads til 1.4000 TEU. Det kommer til at måle 149,9 meter i længden, 26,8 meter i bredden og skal sejle på ruten Brevik-Bremerhaven-Hamborg med gødningscontainere. 

Skibet får navnet MS Yara Eyde. 

I følge Teknisk Ukeblad skal hverken NCL eller Yara ejet fartøjet. I stedet bliver ejeren belgiske Cmb Tech, der lejer det ud til NCL og Yara på en 15-årig kontrakt. NCL og Yara skal stå for driften.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078