23948sdkhjf

Engang var de flotte isbrydere - nu skæres de i stykker

I årevis var de flydende vartegn i Hals - nu bliver de til skrot

Danbjørn og Isbjørn - to store og imponerende isbrydere, der i hårde vintre brød is i danske farvande.

Men det er fjern fortid. De to statslige isbrydere blev taget ud af tjeneste i 2013 og sat til salg.

Siden 2016 lå de til kaj i havnen i Hals, som en slags flydende vartegn for byen, men i 2023 blev de solgt til genindvindingsfirmaet Smedegaarden A/S i Esbjerg.

Og nu er ophugningen af de store isbrydere for alvor i gang.

I første omgang er hele overbygningen på Danbjørn skåret væk, og forinden var alt inventar fjernet. Heriblandt flotte, danske designmøbler.

Isbryderne Danbjørn og Isbjørn

  • De statslige isbrydere Danbjørn og Isbjørn er bygget på Odense Staalskibsværft.
  • De blev taget i brug af Søværnet i henholdsvis 1965 og 1966.
  • Længde 77 meter, bredde 17 meter, vægt knap 3700 tons.

  • Isbryderne havde base på Flådestation Frederikshavn, hvor de var i beredskab om vinteren.
  • Besætning på 26 mand. Der var en fast besætning på fire mand, som passede skibene.
  • I 2010 blev det besluttet at nedlægge Søværnets isbrydertjeneste, og isbryderne blev sat til salg i 2015.
  • En mindre statslig isbryder, Thorbjørn, blev solgt i 2016 til Nordane Shipping i Svendborg, mens det ikke lykkedes at sælge de to større isbrydere - Danbjørn og Isbjørn - i første omgang.
  • Siden 2016 har Danbjørn og Isbjørn ligget i havnen i Hals, oprindeligt udbudt samlet til 30 millioner kr.
  • I sommeren 2023 købte genindvindingsfirmaet Smedegaarden i Esbjerg de to isbrydere til skrotning. Prisen er ikke oplyst.
  • Skrotningen af de to isbrydere ventes afsluttet i foråret eller forsommeren 2024.

Kilde: Wikipedia, Smedegaarden m.fl.

Også nedbrydningen af søsterskibet Isbjørn er startet. Og også her fjernes inventar, hvorefter overbygningen skæres ned.

Alt skal væk

- I løbet af fem til syv uger trækker vi skibene på land, og så klippes hele skroget op, fortæller Morten Smedegaard, direktør for Smedegaarden A/S.

Og der bliver ikke meget tilbage fra de to tidligere så imponerende statslige isbrydere.

- Over 99 procent af skibet bliver genanvendt, siger Morten Smedegaard.

- Det er vi specialister i, og den type genindvinding har vi arbejdet med i 62 år, tilføjer han.

Selv om de 77 meter lange isbrydere kan se store ud, er det ikke en uoverkommelig opgave for Smedegaarden at ophugge dem.

- Det er nogle små, fine størrelser, lyder det fra Morten Smedegaard.

Smedegaarden har da også tidligere ophugget skibe, der vejede mere end tre gange så meget som isbryderne.

Ikke alt fra Danbjørn og Isbjørn ender som gammelt skrot.

En lang række designmøbler og effekter fra isbryderne er udbudt til salg hos Campen Auktioner. Auktionen er startet og løber frem til 3. februar.

- Der har været ekstrem stor interesse for de her ting fra isbryderne. Dansk design og designmøbler er meget eftertragtede, blandt andet i Norge, Sverige og Kina, fortæller Morten Smedegaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078