23948sdkhjf

'Ellen' på vej hjem: Kæmpekran skal løfte Fynshav færgeleje

'Skjoldnæs' og 'Ellen' kan ikke dele færgeleje, og derfor går et større ombygningsarbejde nu i gang

Det tager fem dage og en kæmpe stor kran.

Så skulle færgelejet i Fynshav gerne være tilbage på plads, som før der udbrød brand i elfærgen 'Ellen' tilbage i juli. 

Det fortæller Thomas Norrild, der er økonomichef i Ærøfærgerne til Søfart.

- I 'Ellens' fravær har færgen 'Skjoldnæs' været indsat på ruten, og de to færger kan ikke dele færgeleje, blandt andet fordi de ikke har samme bredde og form. Derfor blev lejet bygget om i sommer, og nu skal det bygges tilbage igen, fortæller han.

'Ellen' går efter planen tilbage i drift 31. januar efter over seks måneder på værft, og derfor skal færgelejet bygges om i perioden 25. til 30. januar, forklarer Thomas Norrild.

- Vi skal blandt andet se på bredden og kongetappen, som er der, hvor færges låses fast ind mod færgelejet. "Ellen" bliver også holdt fast af en sugekop, og det er de to punkter, der skal bygges om, så det kommer til at passe igen, siger Thomas Norrild.

- Det mest synlige i projektet bliver, at der kommer en kæmpe kran og løfter hele færgelejet, så vi kan komme ind under og arbejde, siger han, og vurderer at kranen skal holde færgelejet løftet i to-tre dage.

Færgedriften er som følge af arbejdet også indstillet i perioden.

Reparation og forbedringer

"Ellen" har været ude af drift siden 11. juli, hvor der udbrød brand i skibets batterirum. Undersøgelser har senere vist, at det var overophedning i et batterimodul, der fik rummet til at bryde i brand.

Konklusionen blev, at elfærgen skulle have skiftet mellem fem og seks batteristrenge, i alt 210-252 moduler.

Mens færgen alligevel var på værft, tog man også tiden til at foretage forbedringer - her med Søfartsstyrelsen og klassifikationsselskabet DNV på sidelinjen.

Der er indkøbt og installeret et nyt gasdetekteringsudstyr til batterirummet. Dette er et krav i nye batterifærger, men var ikke et krav da "Ellen" blev bygget.

Og pludselig er der gået et halvt år, og "Ellen" ser ud til at blive søsat igen 31. januar.

- Det er planen, ja. Men alle der arbejder med søfart ved, at der sagtens kan opstå uventede ting, siger Thomas Norrild.

Men sikkert er det, at 'Ellen' bliver testet på alle leder og kanter, inden passagererne igen kan gå om bord.

- Først skal vi teste i havn, og hvis det er okay, sejler vi "Ellen" ud og laver samme test igen. Er den også okay, bliver vi frigivet, siger Thomas Norrild.

Søfartsstyrelsen og klassifikationsselskabet skal også aflægge tilsyn, før skibet kan blive godkendt til drift.

Skjoldnæs i nedsat drift

Færgen 'Skjoldnæs' blev i al hast sat ind på ruten Søby-Fynshav umiddelbart efter, at 'Ellen' brød i brand.

Der har den penduleret siden, og for nylig endda i nedsat drift, fordi alt mandskab bliver brugt på at få 'Ellen' tilbage.

- Vi har brug for noget af den besætning, som siden sommer har hjulpet på Skjoldnæs, på 'Ellen', hvor de skal hjælpe med at klargøre skibet. De skal lave alt lige fra at kigge procedurer igennem til lavpraktisk klargøring af kabys, bro og passagerområde, har Thomas Norrild fortalt til Jydske Vestkysten.

Han fortæller til Søfart, at det er et entreprenørselskab, der står for løfte- og ombygningsarbejdet af færgelejet, og at det derfor ikke tager mandskab fra driften af 'Skjoldnæs'. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093