Forældede miljøskibe får politisk vagthund til at løfte pegefingeren
Forsvarsministeriet har ikke, hvad der skal til, for at håndtere forureningsulykker med olie og kemikalier på havet, konkluderer Statsrevisorerne mandag på baggrund af en rapport fra Rigsrevisionen.
Og det er ifølge de seks revisorer "foruroligende".
- Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at Forsvarsministeriets beredskab til at bekæmpe olie- og kemikalieforurening af havet ikke lever op til lovgivningen på området og internationale forpligtelser, udtaler revisorerne efter et møde mandag.
Kritikken er i kategorien "skarp kritik" på Statsrevisorernes egen karakterskala. Et niveau under "skarpeste kritik".
Rigsrevisionen har undersøgt beredskabet i perioden 2018 til 2023, hvor fire forskellige ministre har haft ansvar for forsvarsområdet.
Undersøgelsen af beredskabet viser, at beredskabet ikke kan håndtere alle typer af forurening, som loven kræver. Og kapaciteten er ikke tilstrækkelig.
Desuden kan beredskabet ikke handle hurtigt nok.
- Statsrevisorerne ser med stor alvor på, at Forsvarsministeriet dermed udsætter det danske havmiljø for en unødig risiko for forureningsulykker, skriver Statsrevisorerne.
Der sejler årligt omkring 70.000 skibe gennem Storebælt og Øresund ifølge DanPilot, som er den statslige lods i Danmark.
Og på grund af snævre passager og områder med lav dybde er der risiko for, at skibene kan kollidere eller gå på grund i de meget trafikerede farvande.
Senest i oktober 2023 gik en færge på grund ud for det sydøstlige Sverige. Den lækkede store mængder olie, skriver Rigsrevisionen.
Det største olieudslip i Danmark skete i 2001, da et tankskib og et fragtskib kolliderede, hvilket betød, at 2000 ton olie flød ud i Østersøen. Det kostede 20.000 fugle livet ved Falster.
Forsvarsministeriet har ansvaret for beredskabet. Det følger af havmiljøloven og Helsingfors-konventionen.
Konventionen fra 1974 mellem landene i Østersøen har til formål at beskytte regionen mod alle former for forurening.
Forsvarsministeriets beredskab består primært af fire miljøskibe. Det blev i 1996 vurderet, at skibene var forældede.
Beretningen mandag viser, at et eller flere af de fire miljøskibe var ude af drift i 97 dage i første halvår af 2023, mens beredskabet var tilstrækkeligt i 84 dage.
Altså var beredskabet utilstrækkeligt i over halvdelen af tiden.