23948sdkhjf

Mærsk i opsigtsvækkende alliance med rival

Mærsk har indgået et langsigtet operationelt samarbejde med konkurrenten Hapag-Lloyd om en fælles flådepulje på omkring 290 skibe 

"Gemini Cooperation" er navnet på et langsigtet operationelt samarbejde, som Mærsk indleder med konkurrenten, Hapag-Lloyd, som indledes fra februar 2025. 

Det skriver Mærsk i en pressemeddelelse.

Som led i samarbejdet vil de to rivaler pulje en flåde af 290 skibe med en samlet kapacitet på 3,4 mio. 20 fods containere (TEU).

Af de tilsammen 3,4 mio. containere leverer Mærsk 60 pct. og Hapag-Lloyd 40 pct.

Samarbejdet hæver standarden

Hos Mærsk ser topchef Vincent Clerc frem til samarbejdet med Hapag-Lloyd.

- Med dette samarbejde kan vi tilbyde vores kunder et netværk af containerhubs, som hæver standarden for pålideligheden i branchen. Det vil styrke vores integrerede logistiktilbud og imødekomme kundernes behov, siger Vincent Clerc i meddelelsen og fortsætter:

- Ambitionen er at levere et fleksibelt og sammenkoblet containerfragt netværk med brancheførende pålidelighed. 

Mål om 90 procents punktlighed

Som led i aftalen har Mærsk og Hapag-Lloyd sat et ambitiøst mål om at levere en punktlighed på over 90 pct., når netværket er fuldt indfaset. 

Ud over forbedret servicekvalitet vil kunderne også drage fordel af forbedrede transittider i mange større havne-til-havn-korridorer og adgang til nogle af verdens bedst forbundne containerhubs, skriver Mærsk. 

Udtræder begge af alliancer

Som en konsekvens af det nye samarbejde forlader Hapag-Lloyd dets containeralliance, THE Alliance, ved udgangen af januar 2025.

Mærsk, som indgår i den konkurrerende 2M-Alliance, meddelte for et år siden, at alliancen ophører i januar 2025. 

Udtrædelserne sker som reaktion på EU-lovgivning, som ved udgangen af året ophæver containerrederiernes fritagelse fra EU's kartelregler. EU's fritagelse fra reglerne har i mange år givet containerrederier adgang til at indgå alliancer, hvor de deles om kapaciteten ombord på hinandens skibe. 

I løbet af 2024 vil Mærsk og Hapag-Lloyd nøje planlægge overgangen fra deres nuværende alliancer til det nye operationelle samarbejde, mens Mærsks service til kunderne fortsætte i henhold til eksisterende aftaler, oplyser Mærsk. 

Om "Gemini Cooperation" 

  • Fra februar 2025 indleder Mærsk og Hapag-Lloyd et langsigtet operationelt samarbejde. 
  • Samarbejdet omfatter ca. 290 skibe med en samlet kapacitet på 3,4 mio. containere (TEU). Mærsk vil indsætte 60 pct. og Hapag-Lloyd 40 pct. 
  • Samarbejdet omfatter syv handelsruter eller trades: Asien / US West Coast, Asien / US East Coast, Asien / Mellemøsten, Asien / Middelhavet, Asien / Nordeuropa, Mellemøsten - Indien / Europa og Transatlantic.
  • De syv handelsruter supplerer Mærsk og Hapag-Lloyd med et globalt netværk af 26 feederservices af egne og/eller kontrollerede omlastningshubs – heraf 14 i Europa, fire i Mellemøsten, 13 i Asien og en i Den Mexicanske Golf. 
  • Feeder-netværket tilbyder hurtig forbindelse med fleksibel kapacitet mellem knudepunkter og havne, der betjenes af pendulkørsel, og omvendt.
  • De to rederier stiller dedikerede operationelle teams til rådighed til at styre samarbejdet.
  • Både Hapag-Lloyd og Mærsk kan fleksibelt tilpasse deres aktiviteter uden for netværket for at skalere kapaciteten i overensstemmelse med kundernes behov. 
  • Som led i aftalen har Mærsk og Hapag-Lloyd sat et mål om 90 procents punktlighed, når netværket er fuldt indfaset. 
  • Samarbejdet blev annonceret af de to rederier den 17. januar 2024

Kilde: Mærsk

Opdateres...

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078