Rederi udskyder comeback til 'Ellen'
Et forsigtigt bud var midten af januar, men nu hedder datoen for elfærgen 'Ellens' comeback snarere slutningen af januar.
Det fremgår af en statusrapport fra Ærøfærgerne, der driver 'Ellen'.
Årsagen til forsinkelsen er, at en leverandør er ikke har kunne levere til tiden, står der i rapporten, der har direktør Keld M. Møller som afsender.
Rederiet forventer, at Ellen kan gå i drift 31. januar.
Brand i batterirummet
'Ellen' har været ude af drift siden 11. juli 2023, hvor der udbrød brand i batterirummet.
Siden da har elfærgen været erstattet af færgen Skjoldnæs, som kommunalbestyrelsen i al hast fik hevet ind og gjort sejlklar for 600.000 kroner.
Den får altså lov at pendulere lidt endnu.
Undersøgelser af Ellen har vist, at det var overophedning i et batterimodul, der fik rummet til at bryde i brand.
I sensommeren og efteråret har Ellen været i hænderne på en række eksperter, der har bistået med at undersøge, hvorfor batterietmodulet blev så varmt, og hvordan færgen kunne blive gjort driftsklar igen.
Det både i forhold til undersøgelser af overophedningen i batterimodul i batteristreng nr. 3 den 11. juli og i forhold til at sikre genindsættelsen af færgen Ellen i drift mellem Søby og Fynshav.
Undersøgelserne viser, at Ellen skal have skiftet 5-6 batteristrenge, i alt 210-252 moduler.
De første er sat i produktion hos Leclanché i Yverdon i Schweiz efter aftale med rederiets forsikringsselskab. Nogle af de udskiftede moduler er sendt til Yverdon for at teste genbrug af delene . Batteriproducenten har lavet en produktionsplan for fremstillingen af disse batterimoduler.
Mens færgen alligevel er på værft, tager man også tiden til at foretage forbedringer - her med Søfartsstyrelsen og klassifikationsselskabet DNV på sidelinjen.
Dette også indkøb af et nyt gasdetekteringsudstyr til batterirum. Dette er et krav i nye batterifærger, men var ikke et krav da Ellen blev bygget.