Mindre rederier sender fortsat skibe op langs Houthi-kysten
Skønt trusselsniveauet fortsat er tårnhøjt i Det Røde Hav fortsætter rederierne med at sende navnlig mindre skibe afsted på ruten til og fra Suez Kanalen.
Det skriver shipping-eksperten Lars Jensen fra rådgivningsvirksomheden Vespucci i en opdatering på LinkedIn.
Her fremgår det, at mange mindre fartøjer fortsat er ivrige efter at passere Bab al-Mandeb ved indsejlingen til Det Røde Havn.
Lars Jensen vurderer, at mere end 25 civile handelsskibe passerer risikoområdet pr dag - plus sandsynligvis nogle flere, da en del skibe af indlysende årsager vælger at holde deres AIS-sendere slukkede under passagen.
Der er således også en del containerskibe, der vælger at benytte den usikre maritime hovedvej, det gælder dog typisk de mindre fartøjer, typisk i størrelsesordenen fra 500 - 2100 teu.
Ifølge Lars Jensen vil de større containerrederier - herunder A.P. Møller-Mærsk - sandsynligvis fastholde at sende deres skibe ned omkring Afrika i et stykke tid endnu da truslen mod skibsfarten i bund og grund er uændret.
Dette betyder, at der vil være mindre kapacitet til rådighed qua de længere rejsetider, og rederierne kan forventes at opfinde kreative løsninger for at lukke hullerne.
Som et eksempel nævner Lars Jensen containergiganten Hapag-Lloyd, som har taget containerfeederen 'Zhong Gu Shan Dong' med en kapacitet å 3.400 teu ind på charter for at indsætte det på ruten fra Shanghai til Piræus og Genova og derefter tilbage til Ningbo og Shanghai på MD2-ruten - helt usædvanligt at indsætte et skib med så lille kapacitet på en streng mellem Europa og Asien.
- Sådanne indsættelser ses kun, når markedet er under pres kapacitetsmæssigt, og når fragtraterne samtidig er høje, lyder analysen fra Lars Jensen.
Han fortsætter:
- Transittiden fra Shanghai til Genova på MD2-tjenesten er normalt 32 dage. Med ruten rundt om Afrika er dette lille skib i øjeblikket planlagt til at have en transittid på 46 dage.