LEDER: Terrorister på land kan lamme søfarten
NETOP NU ER DER vel ingen anden branche i verden, der så massivt er påvirket af den aktuelle geopolitiske uro som søfarten. I Sortehavet sejler handelsskibene i mineret farvand på ruten mod ukrainsk havn for at laste kornprodukter. Og i Det Røde Hav sender Houthi-militsen misiler eller sødroner afsted mod skibe ejet af vestlige rederier.
HVOR VI FOR BLOT ganske få siden diskuterede, hvordan et containerskib, der satte sig på tværs i Suez Kanalen kunne blokere for udvekslingen af varer mellem kontinenterne, er det nu langt mere alvorligt. Nu er det deciderede krigshandlinger, der helt konkret afskærer skibstrafikken fra den primære handelsrute mellem Asien og Europa. Desværre må man slå fast, at skibenes frie bevægelighed på verdenshavene i stigende grad er på vej til at blive en handling, der kræver tungt bevæbnet militær beskyttelse. Det er et ildevarslende tegn.
FOR BLOT ET ÅR siden var det pirattruslen omkring Afrika, som vi frygtede, og som skulle håndteres med militær beskyttelse. Nu taler vi om militær beskyttelse af den sårbare civile skibstrafik i en helt anden liga.
Desværre må man slå fast, at skibenes frie bevægelighed på verdenshavende i stigende grad er på vej til at blive en handling, der kræver militær beskyttelse