Rederi i nødråb: "Situationen er kritisk"
Den manglende politiske anerkendelse af de danske erhvervshavnes vitale betydning risikerer at få alvorlige konsekvenser for både samfundsøkonomi og grøn omstilling.
Sådan lyder advarslen fra flere aktører i råvarebranchen, herunder rederiet Mibau Stema Group med hovedkontor i Aabenraa.
Herfra fremhæves Prøvestenen ved København som et eksempel på de aktuelle udfordringer.
Fra Prøvestenen går der årligt 3 mio. ton grus, sten og granit over kajkanten, 35 lastvogne kører hver time året rundt ind og ud, og så leveres der hver dag omkring tre millioner liter flybrændstof til Københavns Lufthavn og tankstationer.
Situationen er kritisk. Det er vigtigt at huske på, at store mængder af råstoffer er fundamentale for vores byudvikling. Her spiller havnekapaciteten en nøglerolle, hvilket mange glemmer Rolf Bonnichsen, direktør, Stema
Ny metrolinje
Men med anlægningen af en ny metrolinje, ringvej og krydstogtskaj kommer billedet dog til at ændre sig, og aktørerne kan se frem til, at der vil blive gjort indhug i kapaciteten.
- Situationen er kritisk. Det er vigtigt at huske på, at store mængder af råstoffer er fundamentale for vores byudvikling. Her spiller havnekapaciteten en nøglerolle, hvilket mange glemmer, lyder det fra rederiets direktør, Rolf Bonnichsen.
Han fortsætter:
- Selv om vi har mulighed for at handle vores råstoffer med andre lande, hvor efterspørgslen er høj, vil det være en ulempe for Danmark at skære ned på vores erhvervshavne. Og det ønsker vi ikke.
Direktøren henviser til en rapport udgivet af Niras fra 2023, der kortlægger betydningen af virksomhederne i tørbulkområdet på Prøvestenshavnen. Her viser tal, at udgifterne til øgede kørselsomkostninger og luftforurening, klimaforandringer, støj, uheld samt trængsel og slid på infrastrukturen vil løbe op i et trecifret millionbeløb.
- Man skal huske på, at vores eksistensgrundlag hviler på skuldrene af et samfundsbehov. Det er ikke os, der skaber et behov, og den dag, vi ikke er her mere, vil samfundet indse, hvor afgørende vores funktion er, siger Rolf Bonnichsen.
Virksomheder presses ud
Lignende toner kommer fra en anden vigtig aktør på området, nemlig asfaltindustrien, hvor brancheorganisationens adm. direktør, Anders Hundahl, peger på, at en voksende appetit på boligudvikling samt bygge- og anlægsprojekter, der ikke har direkte relevans til havneaktiviteter, presser de eksisterende virksomheder ud.
- Den nuværende udvikling rejser vigtige og nødvendige spørgsmål om balancen mellem byudvikling og bevarelsen af havneområdernes oprindelige formål. Virksomhederne er vigtige for vores adgang til råstoffer og dermed vores samfundsøkonomi, siger Anders Hundahl.
Han fortsætter:
- Negligeringen af vores erhvervshavne vil uden tvivl presse vores samfundsøkonomi. Alene tallene fortæller noget om Prøvestenens kolossale betydning for samfundet, og vi mener derfor, at der er et behov for øget politisk fokus.
Anders Hundahl påpeger, at samfundet kan forudse en voldsomt øget lastbiltrafik over Sjælland og gennem København, som skal bruge store mængder materiale til byggeri og anlæg.
- I den længe ventede nationale råstofplanlægning bør erhvervshavnenes samfundsrolle i råstofforsyningen have en fremtrædende plads, dels af hensyn til forsyningssikkerheden, dels af klimahensyn i kraft af mindre transportbehov.