Så er shipping-historiens største regionalplan i gang
Så viser kalenderbladet 2024, og alle skibe i EU-havn skal dermed betale en afgift for deres CO2-udledning.
EU-ETS er som bekendt et markedsbaseret regelsystem, der sætter en øvre grænse for udledningen af CO2 fra den del af handelsflåden, der anløber europæisk havn. Det betyder, at dele af rederiernes CO2-udledning skal udlignes gennem køb af kvoter, og de øgede omkostninger skal betales af kunderne gennem et tillæg.
Ifølge analysehuset Clarksons Research bliver gennemsnitsprisen for rederierne 90 dollars pr. ton CO2.
Ifølge analysen kan der blive tale om relativt store beløb for de største skibe med den tungeste last.
I et eksempel med en råolietanker - VLCC - der sejler fra Ras Tanura til Rotterdam opgøres afgiften til cirka 200.000 dollars pr. rejse, hvilket svarer til ca. 4 pct. af de samlede transportomkostninger.
I 2026 - når det nye EU-regime for skibsfarten er fuldt indfaset - ventes CO2-afgiften, i følge Clarksons, at komme op på 10 pct. af de samlede transportomkostninger.
ETS-mystik: Rederier varsler vidt forskellige tillæg