Speditør advarer: Ny bølge af usikkerhed rammer søtransporten
Skibskapringer og missilangreb i Det Røde Hav har sparket gang i en ny Suez-krise, og det udfordrer forsyningskæderne
Det får speditører som Scan Global Logistics til at advarer om, at søtransporten endnu engang trues af usikkerhed, forsinkelser og stigende fragtrater.
- 2023 markerede en tilbagevenden til den pålidelighed i forhold til planmæssighed, som vi kendte inden pandemien, men nu tyder det på, at vi går ind i 2024 med mørkere skyer i horisonten, skriver speditøren i en meddelelse til kunderne.
Speditøren henviser blandt andet til analyseplatformen Xeneta, som har påpeget, at situationen har potentiale til at udvikle sig til en mildere version af den krise, vi så under pandemien. I et worst-case scenarie kan det ifølge analyseplatformen få fragtraterne til at stige med 100 pct.
En alternativ rute
Situationen ved Det Røde Hav trækker spor til krigen mellem Hamas og Israel.
I Yemen har Houthi-militsen nemlig besluttet at involvere sig i konflikten og angribe skibe, der sejler forbi Yemens kyst. Det har de seneste uger ført til omkring 10 angreb på handelsfartøjer.
Det har fået mange af de største rederier til at suspendere ruten gennem farvandet og dermed også passagen gennem Suez-kanalen. Det tvinger skibene til at tage en alternativ rute rundt om Afrikas Horn og videre rundt om det afrikanske kontinent.
Dermed bliver der langt omkring 4.000 sømil - svarende til ca. 7.300 kilometer - til rejsen. Det betyder forsinkelser på 10 dage på hvert eneste skib.
Oven i panama-hatten
Samtidig med problemerne ved Suez-kanalen udspiller der sig også en anden kanal-krise på den anden side af jorden.
Panamakanalen har nemlig længe været plaget af lav vandstand på grund af tørke i regionen, og det betyder at kanalen har været nødsaget til at indføre begrænsninger på antallet af skibe, der kan passerer gennem kanalen.
Dermed er det altså ikke kun søtransporten gennem Suez, der for tiden er udfordret. Og som nævnt betyder det altså både aflysninger, forsinkelser og stigende fragtrater.