Mærsk omdirigerer skibe efter missilangreb
A.P. Møller Mærsk omdirigerer sine skibe nær Yemen, efter at et norsk tankskib tirsdag blev ramt af et krydsermissil.
Det skriver Finans.
- Vores medarbejderes sikkerhed er af største vigtighed, og vi har implementeret yderligere sikkerhedsforanstaltninger for vores skibe og søfarende i området, herunder omdirigering, skriver Mærsk til Finans.
Hvordan skibene skal omdirigeres fremgår ikke.
Var på vej til Italien
Yemens Houthi-bevægelse har taget ansvar for det missilangreb, som natten til tirsdag har ramt det 144-meter lange norskflagede kemikalietankskib 'Strinda'. Skibet sejlede omkring 60 sømil nord for Bab al-Mandeb-strædet ud for Yemen, da det blev angrebet af et krydsermissil. Det forårsagede skader på skibet og en brand.
Ingen fra den 22 mand store indiske besætning kom til skade i angrebet. Skibets norske rederi, J Ludwig Mowinckel, har meddelt, at det har kurs mod en sikker havn.
Houthi-bevægelsen har meddelt, at den angreb skibet, da det ifølge den yeminetiske gruppe sejlede med olie til Israel. Geir Belsnes, adm. direktør i skibets rederi, siger dog til det norske medie VG, at skibet var lastet med palmeolie og var på vej til Italien.
Fordømmer angreb
Houthi-gruppens talsmand, brigadegeneral Yahya Saree, har i et tweet tirsdag meddelt, at angrebet er det første under en ny Houthi-politik om at angribe alle skibe af enhver nationalitet ud for Yemens kyst, hvis de menes at være på vej mod Israel.
Danske Rederier reagerede tidligere tirsdag på hændelsen med en fordømmelse af angrebet.
- Det er uhyggeligt, at civile handelsskibe pludselig er blevet et mål i krigen, udtalte Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed i en skriftlig kommentar.
Farvandet ud for Yemen passeres navnlig af skibe, der sejler gennem Suez-kanalen - omkring 22.000 hvert år og heraf cirka 2.500 danskopererede.
IMO's generalsekratær Kitack Lim har også tirsdag kommenteret angrebet og kalder det "ekstremt alarmerende".
- Kommerciel skibsfart bør aldrig være et sideordnet offer for geopolitiske konflikter. Ethvert angreb på kommerciel skibsfart er i strid med international sølov, herunder love, der beskytter friheden til at sejle, siger han i rundsendt kommentar.