Containerrederier holder fast i rateforhøjelser
Containerrederierne har annonceret en række generelle rateforhøjelser, der træder i kraft i midten af december og 1. januar 2024. Men i modsætning til tidligere General Rate Increases (GRI’s), så er der tegn på, at ratedisciplinen holder – i store træk.
Det skriver logistikmediet The Loadstar.
Rederierne har siden starten af året tæppebombet markedet med varsler om generelle forhøjelser af containerraterne. Men uden nævneværdigt held, da markedet er oversvømmet med ledig kapacitet.
Indtil nu har rederierne været villige til at give rabatter på officielle fragtrater, for at øge – eller i hvert fald fastholde deres markedsandel.
Resultatet har været et ræs mod bunden.
The Loadstar nævner her, at en lignende situationen i 2016 endte med, at Hanjin Shipping måtte dreje nøglen om.
Lidt på kistebunden
Rederierne har ellers nydt godt af de hæderlige resultater i første halvår 2023, hvilket har givet dem et vist rygstød over for det tiltagende ratepres. Men kvartalsrapporterne fra tredje kvartal viser, raternes nedtur ikke længere kan dækkes af overskuddet i første og andet kvartal. Udsigten til et meget svagt fjerde kvartal har været med til at styrke ratedisciplinen yderligere. Dertil kommer et stigende pres fra investorerne, der kan mærkes på direktionsgangene.
Her er udsigten til at skulle vinke farvel til en del af det store overskud fra 2021 og 2022 alt andet end velkommen.
Der er tale om betydelige rateforhøjelser – ifølge The Loadstar er en fordobling eller mere i forhold til containerraterne i november ikke usædvanlig.
Nogen rederier skal også overveje at indføre en ”højsæson” frem mod det kinesiske nytår.