Ny rapport spår flere brande på megaskibe
Flere større skibe øger risikoen for brande om bord.
Det er en af konklusionerne i den seneste sikkerhedsårsrapport fra forsikringsselskabet Alianz.
Det skriver mediet seatrade-maritime.com.
Flere af de helt store fragtskibe bliver søsat inden for de næste to år. Og i følge rapporten betyder det, at risikoen for skibsbrande stiger til følge.
- En stigning i antallet af store skibe, betyder mere gods ombord og dermed større eksponering; en tendens der kan forstærke de problemer, vi har set i de senere år som eksempelvis brande, grundstødninger og havneblokeringer, står der i rapporten.
I følge kaptajn Shriram Pathak, der er Senior Marine Risk Consultant i Allianz Commercial, er brande og eksplosioner den direkte årsag til 32 procent af de fartøjer, der gik tabt i 2022.
I 2022 gik 38 fartøjer tabt, hvilket i øvrigt er rekord lavt.
Nye godstyper
Årsagen til brande skal også findes i ændrede godstyper, idet de store fartøjer transporterer mere elektronisk gods end tidligere.
Og selvom det ikke tyder på, at eksempelvis batterier i elbiler udgør en større brandrisiko end biler på klassiske forbrændingsmotorer, så er brande i elbiler typisk mere komplicerede og kan udlede giftig røg.
Samtidig peger rapporten på, at sprinklerudstyr på nutidens fartøjer ikke er tilpasset til brandslukning i elektronisk gods.