Containerrederier og afskibere står over for væsentligt højere transportomkostninger med den nye generation af nulemissionsskibe og grønne brændstoffer.
Hvor meget, har det uafhængige britiske konsulentfirma UMAS sat mere præcise tal på ved brug af en række estimeringsmodeller.
Et containerskib på Stillehavsruterne vil koste rederen 20-30 m...
Rapport sætter tal på merprisen for skibsfartens grønne brændstoffer
Grønne skibsbrændstoffer vil lægge op til 50 pct. oveni prisen for global containerfragt, konkluderer det britiske konsulenthus UMAS i ny rapport
Ny rapport fra UMAS sætter tal på merprisen for skibsfartens grønne omstilling. Her maskinrummet på Mærsks første containerskib, 'Laura Mærsk', det første af en serie på 26 Mærsk containerskibe, der skal sejle på grøn metanol. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement