Første af 89 Femern-elementer stikker snuden frem
Det første af i alt 89 tunnelelementer til Femern-forbindelsen er nu synligt.
Der er tale om det fjerde af ni segmenter, der tilsammen udgør det første hele element på 217 meter. Den enorme betonkonstruktion kan nu ses uden for produktionshal B.
Læs også: Scandlines søsætter modtræk til Femern-tunnel
Produktionen sker ét segment af gangen på i alt seks produktionslinjer. Det femte segment er under produktion bagerst i hallen, og undervejs skubbes de enorme konstruktioner frem et af gangen, efter som de bliver støbt. Derfor er elementet nu så langt, at det ikke kan være i produktionshallen.
Støbningen af ét segment tager ca. 30 timer.
De ni segmenter kables sammen, før de transporteres ud til tunnelrenden. Ifølge tidsplanen begynder nedsænkningen af det første element i begyndelsen af det nye år, og når et segment er på plads, skæres kablerne over.
Dette sikrer en mere fleksibel tunnel over hele strækningen på 18 km.
Storstrømsbroen halvvejs
Også et andet Femern-projekt har opnået en milepæl. Det er Storstrømsbroen, hvor entreprenøren SBJV har støbt 22 af i alt 44 præfabrikerede brodrager-elementer.
Vejdirektoratet oplyser på LinkedIn, at den 20. præfabrikerede brodrager nu er hejst op ude i Storstrømmen.
Sammen med de fire støbte brofag på land er der nu i alt 1940 meter bro. Dette betyder, at halvdelen af broens samlede længde nu er på plads, skriver Vejdirektoratet.
Samtidig er det tydeligt at på billeder, hvordan broen vil bue over Storstrømmen. Dette gøre det muligt for tog at køre over broen med helt op til 200 km/t.
Storstrømsbroen er et knudepunkt i Femern-forbindelsen. Den bliver Danmarks 3. største bro og skal efter planen åbne for biler i 2025 og tog i 2027.
Se video fra Femern A/S.
Se billederne: Scandlines søsætter modtræk til Femern-tunnel