23948sdkhjf

Metanolklart krydstogtskib søsat: Skal indtil videre sejle på diesel

TUI Cruises' nye 'Mein Schiff 7' er blevet søsat på finske Meyer Turku  

Krydstogtskibet 'Mein Schiff 7', bygget til potentielt at sejle på metanol, er søsat på det finske værft Meyer Turku. 

Det skriver Maritime Executive.

Skibet, som bygges til Tysklands TUI Cruises, beskrives som "det første store krydstogtskib" klargjort til metanolsejlads. Efter planen skal det dog have marinediesel i brændstoftankene det første stykke tid af sin sejlads.

Metanol produceret på CO2-reducerende vis, enten ved brug af biomasse såsom affald eller endnu bedre med grøn strøm, er som bekendt ikke udbredt endnu. 

Ifølge rederiet er skibet udstyret med landstrømsforbindelse og med katalysatorer, der reducerer nitrogenoxidemissioner. Skibet skal nu igennem sin sidste udrustningsfase, inden det leveres i 2024.

Hidtil har kun få rederier valgt at gøre krydstogtskibe klar til metanolsejlads. I stedet har industrien de seneste år - udover almindelige brændsler - især kastet kærligheden på LNG-drift, også TUI Cruises, som har fået to andre krydstogtskibe udstyret til LNG-sejlads. Royal Caribbean Group og Norwegian Cruise Line arbejder dog aktuelt med henholdsvis Wärtsila og MAN Energy Solutions om at bygge skibe, der potentielt kan sejle med metanol i brændstoftanken.

Byggeriet af 'Mein Schiff 7' begyndte i juni 2022, og med første stålblok placeret i tørdokken i marts 2023. Skibet med en længde på 316 meter, 35,8 meters bredde og en tonnage på 111.500 GT, får kapacitet til op mod 2900 passagerer og en besætning på 1000. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078