23948sdkhjf

Landstrøm: Havnedirektør "ligger ikke søvnløs" over ny afgiftsmodel

Direktør ligger ikke søvnløs, hvis ny afgiftsmodel får krydstogtskibe til at sejle uden om Aarhus

Pisk eller gulerod? Eller nudging på moderne dansk.

Mulighederne er mange, når man vil gøre det attraktivt for krydstogtskibe at koble sig på landstrømsanlæg i stedet for at brumme videre for dieselmotor ved kajen - til gene for beboere og turister i byen.

Skulle der være rederier, der fravælger Aarhus på grund af den nye afgiftsmodel, er det ikke noget, der får mig til at ligge søvnløs om natten Thomas Haber Borch, CEO, Port of Aarhus

Og nu indfører Aarhus Havn en afgiftsmodel, der gør det dyrere for skibe at anløbe havnen, hvis ikke de bruger landstrømsanlægget.

- Vi valgte at gå forrest, da vi etablerede landstrøm til krydstogtskibene, og nu vælger vi så at træde endnu et skridt foran, når det handler om at skabe de rette incitamenter til at koble sig på anlægget og modtage strøm, fortæller Thomas Haber Borch, der er CEO hos Aarhus Havn.

- Det er helt afgørende for miljøet, at vi får nedbragt den lokale forurening, og det vil vi gerne bidrage til, siger han.

Ligger ikke søvnløs

Afgiftsmodellen betyder, at der pålægges ekstra 75 øre pr bruttoton (BT) til de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen i Aarhus og ikke kobler sig på landstrømsanlægget. 

Det betyder en ekstra afgift på mellem 50.000 – 75.000 kr. pr. krydstogtskib, oplyser havnen. 

Men havnen forventer ikke, at den ekstra opkrævning får krydstogtrederierne til at sejle udenom Aarhus. Og ellers er det bare ærgerligt.

- Det været vigtigt for os at være i løbende dialog med rederierne. Vi har fået positive tilbagemeldinger, og derfor er mine forventningerne da også, at vores nye afgiftsmodel ikke betyder færre krydstogtskibe til Aarhus, men tværtimod flere og ikke mindst flere tilkoblinger til landstrømsanlægget. 

- Og hvis der skulle være rederier, der fravælger Aarhus på grund af den nye afgiftsmodel, er det ikke noget, der får mig til at ligge søvnløs om natten, siger Thomas Haber Borch.

Krydstogtsæsonen 2023 tegner til at blive en ny rekordsæson med 68 anløb. Havnens ledelse vurderer, at cirka 40 procent - svarende til 27 skibe - har været tilkoblet anlægget.

Den nye afgift træder først i kraft 1. januar 2024, så de resterende skibe får altså ingen ekstraregning fra Aarhus Havn i denne omgang.

Aarhus er den første havn i Danmark med landstrømsanlæg til krydstogtskibe, og det blev officielt taget i brug ved en happening på havnen i juni, hvor krydstogtskibet AIDANova koblede sig på som første skib

Pengene fra afgiften vil Aarhus Havn øremærke til nye initiativer målrettet grøn omstilling og bæredygtighed.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094