Mærsk-overskud dykker med 9 mia. dollars - nedlægger 10.000 stillinger
Det blev for alvor hverdag igen i det tredje kvartal af 2023.
Også for Danmarks største rederi, A.P. Møller-Mærsk, som nu på alle måder kan siges at være vendt tilbage til de dårlige, gamle dage i containerindustrien.
Mærsk må se omsætningen for årets tredje kvartal dykke med intet mindre end 47 pct. til 12,1 mia. dollars sammenlignet med samme kvartal i 2022.
Rederigruppens driftsoverskud (EBITDA) endte på 1,8 mia. dollars, hvilket er et fald på 9 mia. dollars sammenlignet med tredje kvartal i 2022.
Nederst på bundlinjen står der 538 mio. dollars i fortjeneste til Mærsk for de tre måneder i kvartalet. En massiv tilbagegang fra rekordresultatet i 2022, hvor kvartalsfortjenesten til Mærsk lød på 8,9 mia. dollars.
Virksomheden er klar til at drage konsekvensen af den svigtende efterspørgsel og forventer derfor samlet set at nedlægge 10.000 stillinger på verdensplan som følge af de forværrede markedsforhold.
Det fortæller selskabet i forbindelse med aflæggelsen af regnskabet.
En del af disse reduktioner er dog allerede blevet gennemført i løbet af 2023. I de kommende måneder forventer A.P. Møller-Mærsk derfor at skulle nedlægge yderligere 2.500 stillinger på verdensplan, mens yderligere 1.000 stillinger vil blive nedlagt i begyndelsen af 2024.
Modvind overalt
Forventningen er, at den samlede reduktion på 10.000 stillinger kan udløse besparelser på 600 mio. dollars på årlig basis i 2024, når man ser bort fra de engangsudgifter, der er forbundet med fyringerne.
"Vi er vidne til en new normal i industrien med svag efterspørgsel, et lavere fragtrate-niveau og en omkostningsbase, der er påvirket af den høje inflation," forklarer adm. direktør Vincent Clerc i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen.
Han fortsætter:
"Der er overkapacitet på stort set alle markeder, hvilket selvsagt har fået rateniveauerne til at dykke. Vi forventer fortsat en udfordrende markedssituation, og har derfor iværksat en omfattende proces, der skal nedbringe vores omkostninger og sikre vores finansielle soliditet."
Søtransport hårdt ramt
Fokuserer man alene på rederiaktiviteterne samlet i divisionen Ocean er tilbagegangen endnu mere dramatisk. Her styrtdykker omsætningen fra 18 mia. dollars i tredje kvartal 2022 til nu 7,6 mia. dollars - et fald på 58 pct.
Driftsoverskuddet (EBITDA) i Ocean endte i tredje kvartal på 1,1 mia. dollars. mod 10 mia. 2022.
Nedgangen drives selvsagt af et dramatisk fald i fragtraterne i årets løb, hvor det gennemsnitlige fald på tværs af regionerne nærmer sig 60 pct. siden toppunktet i 2022.
Mærsk kunne notere en svag stigning i antallet af transporterede containere i kvartalet - fra 3,0 mio. transporterede containere i 2022 til 3,16 mio. transporterede containere i 2023.
Vi er vidne til en new normal i industrien med svag efterspørgsel, et lavere fragtrate-niveau og en omkostningsbase, der er påvirket af den høje inflation Vincent Clerc, CEO, A.P. Møller-Mærsk
Regnskabsår | 3. kvt. 2023 | 3. kvt. 2022 |
Valuta | USD | USD |
Nettoomsætning | 12,1 mia. | 22,7 mia. |
Bruttofortjeneste | 1,8 mia. | 10,8 mia. |
Resultat af primær drift | 538 mio. | 9,4 mia. |
Resultat før skat | 691 mio. | 9,1 mia. |
Årets resultat | 521 mio. | 8,8 mia. |
Balancestatus | ||
Egenkapital | 83. mia. | 89 mia. |
Antal ansatte | 103.500 | 110.000 |
Kilde: |