J. Lauritzen bestiller tredje metanolskib
J. Lauritzen har bestilt et tredje tørlastskib, klar til et sejle på metanol. Det oplyser investeringsselskabet i en pressemeddelelse.
Skibet er af typen Kamsarmax på 81.200 dødvægtston, udstyret med dual fuel-motorer, som giver mulighed for at sejle på enten traditionel bunkerolie eller metanol og skal leveres af det japanske skibsværft Tsuneishi Shipbuilding.
I april offentliggjorde J. Lauritzen sin bestilling af de to første tørlastskibe af samme type og størrelse, som ville være klar til sejlads på grøn metanol, når de blev leveret i 2026.
Når Larutitzen Bulkers modtager sine skibe, bliver de nogle af de første tørlastskibe, som kan leve op til et nulemissionsmål, når de sejler på e-metanol eller biodiesel, lød det tidligere på året.
Alle tre skibe kommer til at blive ejet af den nye enhed i J. Lauritzen, Lauritzen NexGen Shipping, som sammen med Lauritzen Bulkers skal være platform for rederiets grønne omstilling.
Bestillingen af alle tre skibe sker i samarbejde med amerikanske Cargill, som har forpligtet sig til at sejle skibene i mindst syv år.