Udnytter sommervarmen: 400.000 tons sand sejles til København
Mens Lynetteholms stendæmning fra første fase venter på at blive fyldt op med jord, så er det nært beslægtede projekt, Nordhavnstunnelen, i fuld gang.
Entreprenørerne i det belgisk-danske joint venture, BESIX - MTH JV, har optimale arbejdsbetingelser i den sommervarme, der strømmer hen over hele landet i øjeblikket. Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
I øjeblikket er entreprenørerne i gang med at opgrave sediment fra havbunden i Svanemøllehavnen. Det sker i et afgrænset område for at begrænse spredning af sedimentet.
Samtidig er man i gang med at sætte spuns i for at afgrænse arbejdsområdet. Dog er arbejdet blevet forsinket, idet at det tager længere tid, end man først havde antaget på grund af jordbundens beskaffenhed. Det fremgår af en informationsmail fra Vejdirektoratet til naboer i området.
Ifølge Vejdirektoratet betyder det, at arbejdet fortsætter frem til midten af august.
Sand sand sand
Da Nordhavnstunnelen anlægges som en såkaldt cut'n'cover-tunnel, er næste step i processen bliver at fylde havbunden op med sand.
I videoen herunder kan du se, hvordan man anlægger Nordhavnstunnelen.
Artiklen fortsætter under videoen.
Den proces begynder i uge 25, oplyser Vejdirektoratet. Her pumpes omkring 400.000 tons sand ind på en sandskib. Sandet kommer fra Køge Bugt og bliver fra sandskibet pumpet gennem et rør ind til byggegruben. Først fyldes Svanesøen op med sand, og det bliver gjort fra en pram og med gravemaskine. Processen ventes at tage seks til otte uger.
I weekender og om aftenen og i nattetimerne ligger røret, der pumper sandet under vand, så støjen begrænses mest muligt og overholder de fastsatte støjgrænser for arbejder på de pågældende tidspunkter. Den del af røret, som krydser Kalkbrænderiløbet ligger indenfor entreprenørens arbejdsområde, så det vil ikke generer de både, der skal ind og ud af havnen, skriver Vejdirektoratet i deres besked til naboerne i området.
Om Nordhavnstunnelen:
Længde: 1,4 km
Tværsnit: 9 m – det samme som Nordhavnsvejstunnelen
Dimensioneringshastighed: 80 km/t
Tunnelhøjde: ca. 5,5 m over vejbane (med den højde er der plads til skilte og ventilation)
Tunnel og ramper er tilpasset modulvogntog og 15 m busser
Antal spor: 4
Samlet budget: 3.956 mio. kr. i 2023-prisniveau
Kilder: Vejdirektoratet
Beder holde øje med proteinskum
I forbindelse med arbejdet oplyser Vejdirektoratet, at der kan være en del mere støj og støv end sædvanligt i området omkring Svanemøllehavnen. Desuden advarer Vejdirektoratet mod, at der kan opstå proteinskum i forbindelse med arbejdet. Skummet kan potentielt være sundhedsskadeligt.
- Der er stillet krav til vores entreprenør om, at eventuelt proteinskum skal holdes inden for arbejdsarealet, så der er blevet gjort en stor indsats for at mindske risikoen for proteinskum udenfor arbejdsarealet. Blandt andet er vores entreprenør i fuld gang med at afgrænse arbejdsarealet ind mod den resterende del af Svanemøllehavnen med en spunsvæg, og ud mod Kalkbrænderiløbet bliver arbejdsarealet afgrænset af siltgardiner, som er en form for barriere, der lægges ud i vandet, udtaler Mette Stender, der er seniorprojektleder hos Vejdirektoratet i pressemeddelelsen.
Vejdirektoratet beder desuden brugere af havnen om at holde øje og rapportere, hvis man ser proteinskum.
Nordhavnstunnelen indgår, ligesom Lynetteholm og Østlig Ringvej, i den politiske aftale Infrastruktur 2035, som blev indgået i 2021 af et flertal i Folketinget. Tunellen er en del af den store byudviklingsplan for Nordhavn, hvor det er tiltænkt, at der skal bo cirka 40.000 københavnere, hvilket kræver en udbygning af infrastrukturen.
Det er desuden ad Nordhavnstunnelen, at lastbilerne skal køre, som skal til Lynetteholm med overskudsjorden, som halvøen skal bygges af. Den køretur kan dog først ske, når Østlig Ringvej er klar.
Det er Lynetteholm, der skal være med til at finansiere Nordhavnstunnelen med godt 1 mia. kr., hvilket udgør cirka 30 procent af den samlede pris.