Bunkerselskab klar til at levere metanol i Kattegat
Det danske bunkerselskab Bunker One gør klar til at forsyne skibe, der passerer Gøteborg og Skagen, med metanol som alternativt brændstof, og det fra et tankskib på vandet.
Hvis de satser på at bygge skibe drevet af CO2-reducerende produkter, vil vi være klar til at levere til dem Peter Zachariassen, Bunker One i
Bunker One har indgået en langtidskontrakt med tankskibet ’MT Nore’, som har fået alle bunkringstilladelser og certificeringer til at operere i regionen.
’MT Nore’, som er det fjerde bunkerskib i Bunker One's svenske flåde, ligger lige nu ud for Gøteborg, og i går lå det ud for Skagen, ifølge tjenesterne Marinetraffic og Vesselfinder.
- Gøteborg, Skagen og hele den skandinaviske region er et af vores vigtigste bunkringsknudepunkter med betydelig skibstrafik, der passerer gennem området, så at begynde at bygge infrastrukturen og have den på plads vil sende et stærkt signal til vores kunder om, at hvis de satser på at bygge skibe drevet af CO2-reducerende produkter, vil vi være klar til at levere til dem, siger Peter Zachariassen, CEO for Bunker One i en pressemeddelelse.
CO2-reduceret brændstof i skibsfarten er afgørende for at nå IMO's mål om en reduktion af drivhusgasser på 50 procent i 2050. Det gør investeringen i alternativ bunkringsinfrastruktur så meget desto mere nødvendig, skriver selskabet.
Det fremgår ikke, hvornår Bunker One forventer at have sin første bunkring af metanol fra 'MT Nore', men selv om produktet er anderledes end traditionelle brændstoffer, er det stadig er bunkring, når dagen er omme.
- Vi har arbejdet i et stykke tid på at få infrastrukturen på land på plads, chartre tankskibet og få licenserne fra søfartsmyndighederne. Men det hele føles stadig som noget, vi har prøvet før. Vi er eksperter i at levere til den maritime industri, og det er ikke anderledes, uanset om det er konventionelt brændstof eller alternative produkter, siger Petter Jonason, COO i Bunker One Sweden i meddelelsen.
Hjælper redere i beslutningsproces
Da nogle rederier og logistikvirksomheder stadig er i planlægningsfasen med hensyn til at investere i nye skibe med alternativt motorbrændstof, er muligheden for at bunkre metanol værdifuld i forhold til at hjælpe dem i deres beslutningsproces, mener selskabet.
- Indkøb af nye flåder med alternative brændstoffer som drivmiddel er en dristig investering for skibsejere, men vi tror fuldt og fast på, at hvis vi opbygger infrastrukturen, vil de have en ting mindre til at holde dem tilbage. siger Peter Zachariassen.
Bunker One er en del af USTC Group med hovedkvarter i Middelfart.