Gennembrud for Copenhagen Atomics: Skal levere reaktorteknologi til Indonesien
Topsoe, Alfa Laval, Copenhagen Atomics og Aalborg CSP har indgået et “memorandum of understanding” med ammoniakproducenten Pupuk Kaltim og Pertamina New and Renewable Energy, som begge er ejet af den indonesiske stat, om at bygge et anlæg i Bontang, Indonesien, der kan producere en million tons ultra-lav-emissions-ammoniak om året.
Der er tale om et kommercielt gennembrud for den danske A-kraft-udvikler, der bl.a. arbejder på at gøre A-kraft til en central del af skibsfartens grønne omstilling.
I anlæggets levetid vil det producere ammoniak til en værdi af 25 milliarder USD i nutidens priser.
Ammoniakken fra anlægget kan også potentielt bruges som CO2-frit marine e-brændstof – og da Indonesien er på en af de store handelsruter for international skibstrafik, kan det være en oplagt anvendelse.
I 2028 vil Copenhagen Atomics levere A-kraft til danske skibe
Det konkrete projekt er blandt de første, hvor Copenhagen Atomics tager skridtet fra udvikling og innovation og over til konkrete leverancer.
- Udsigterne for at bidrage til bedre fødevareforhold for 45 millioner mennesker i Indonesien og samtidig efterlade et meget begrænset CO2-aftryk er helt fantastisk. Dette er et meget lovende og progressivt projekt, og vi er glade for at kunne støtte med vores Power-to-X-kompetencer i verdensklasse, siger Nikolaj Knudsen, Head of Business Development Power-to-X, Topsoe.
Atomkraft fra Danmark
Det helt særlige ved anlægget er, at det bliver drevet af atomkraft fra det danske selskab Copenhagen Atomics, der er med i det globale kapløb om at levere små, modulære atomreaktorer, SMR'er.
Atomkraftværket bliver på 1 GW og består af 25 SMR'er.
Projektet bliver blandt de første, hvor Copenhagen Atomics' modulære “molten-salt” thorium-reaktorer kommer i drift.
- Perspektivet er enormt. Grøn ammoniak til lav pris er med til at reducere verdens CO2-udledning, og for vores Thorium-reaktorer er det marked en kæmpe mulighed, især når vi kan tilbyde et komplet anlæg sammen med vores partnere, siger Thomas Jam Pedersen, bestyrelsesformand i Copenhagen Atomics.
Forudsigelse: Om et par årtier vil 1000 skibe sejle med A-kraft reaktor i motorrummet
Danske bidrag
Udover atomreaktorerne vil andre bidrag fra Danmark glimre i projektet.
Topsoe skal levere ammoniaksyntesen samt en helt nyudviklet elektrolysecelle-teknologi, kaldet SOEC. SOEC skal være med til at gøre produktionen af brint mere effektiv og billigere.
Alfa Laval vil levere varmevekslere for at optimere energibalancen i anlægget og teknologi til afsaltning, som skal producere ultrarent vand til elektrolyseprocessen.
Aalborg CSP skal designe og levere termiske energilagringssystemer, “molten salt” baserede dampkedler, der giver den energibalancering, som kræves for at integrere energiproduktionen fra SMR-modulerne med elproduktion og spildvarme fra kraftturbiner med produktion af ultrarent vand.
- Vi er stolte over at være en del af dette milepælsprojekt og af at kunne udnytte vores lange erfaring med at udvikle og levere nogle af de mest avancerede teknologier til generering af damp og kraft, integreret med store termiske energilagre, udelukkende baseret på vedvarende energi, siger Peter Badstue Jensen fra Aalborg CSP.
Milliard-dollar projekt
Budgettet for hele projektet er ikke endeligt defineret, men byggeriet forventes at koste omkring 4 milliarder USD plus drift og vedligeholdelse af anlægget samt levering af strøm til anlægget fra SMR-reaktorerne efterfølgende.
Anlægget vil være konkurrencedygtigt på markedet for ultralavemissions-ammoniak, hvilket er centralt for at reducere landbrugets og skibsfartens CO2-aftryk fra kunstgødning og brændstof. Derfor forventer de danske aktører, at der vil være efterspørgsel efter lignende faciliteter andre steder i verden.
Underskriftsceremoni i Lyngby
Aftalen blev underskrevet den 19. maj i København hos Topsoe i Lyngby, og alle de deltagende virksomheder var til stede samt repræsentanter for den indonesiske ambassade.
I løbet af de næste 6 måneder skal de afsluttende undersøgelser være gennemført, og de juridiske forhold i Indonesien skal være fuldt klarlagt.
Anlægget vil spare udledningen af 1,7 millioner ton CO2 om året sammenlignet med naturgasbaseret gødningsproduktion.
Anlægget forventes at være i drift i 2028 - og derefter køre i 50 år.
Producent: Danske rederier har vist interesse for reaktorteknologi