Elektrificering af overfart vil kræve nyt udbud
Molslinjen, der har overtaget overfarten mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland, er midt i en større grøn omstilling, hvor selskabets færger gradvist elektrificeres, derfor har selskabet også meldt ud, at de overvejer en elektrificering af Spodsbjerg-Tårs.
Forbindelsen er også en del af den overordnede danske infrastruktur, der forpligter rederiet til at kunne sejle i tilfælde af, at Storebæltsbroen er lukket. Derfor modtager Spodsbjerg-Tårs hvert år et tilskud fra A/S Storebælt.
Dette tilskud er blandt andet baseret på, hvor meget brændstof færgerne anvender, hvorfor Jette Gottlieb fra Enhedslisten har spurgt transportministeren, hvad der vil ske med dette tilskud, hvis færgedriften elektrificeres.
Transportministeren har sendt spørgsmålet videre til Sund & Bælt, der oplyser, at en overgang til elektrificering vil være så stor en ændring i forhold til den gældende kontrakt, at denne bør sendes i udbud igen.
"En del af tilskuddet er i indeværende udbudsperiode knyttet direkte til dieselforbruget. Det er selskabets (Sund & Bælt, red) vurdering, at hvis en elektrificering af færgefarten ændrer grundlæggende elementer i kontrakten – fx hvordan rederiet stilles økonomisk – så vil det anses for værende en ny kontrakt med deraf følgende pligt til, at ændringen/kontrakten forinden skal udbydes i overensstemmelse med udbudsreglerne. Ændringerne kan således ikke gennemføres med respekt for udbudsreglerne, med mindre kontrakten genudbydes,” fremgår det af ministerens svar til Transportudvalget og Jette Gottlieb (EL).
Den nuværende aftaleperiode begyndte 1. maj 2018 og udløber 30. april 2028 med mulighed for to års forlængelse. I henhold til aftalen betaler A/S Storebælt et årligt driftstilskud til Molslinjen A/S. En del af tilskuddet udgøres af betaling af olie til færgernes brændstof-forbrug. A/S Storebælt betaler op til et bestemt forbrug. Bruges der mere pr. afgang/enkelttur end dette, skal Molslinjen selv betale for de ekstra kg. Bruges der mindre deles besparelsen mellem A/S Storebælt og Molslinjen, fremgår det endvidere af svaret.
Molslinjen har allerede elektrificeret overfarten mellem Esbjerg og Fanø med færgen 'Grotte'.
Svaret kommer ikke bag på Molslinjen, der dog gerne ville have sat projektet med elektrificering af 'Langeland' i gang tidligere.
- Da vi var færdige med at bygge 'Grotte', var der et vindue, hvor vi havde mulighed for at gå i gang med elektrificeringen af 'Langeland'. Da vi fik at vide, at det ikke kunne gøres' inden for den aktuelle besejlingskontrakt, så gik vi videre til opgaverne med at bygge elfærger til Als og Samsø. Der er begrænsninger for, hvor mange projekter, vi kan overkomme. Så derfor er vinduet lukket lige nu – og kan åbnes igen i forbindelse med et nyt udbud, fortæller kommunikationschef Jesper Maack til Søfart og tilføjer, at Molslinjen ved næste udbud "vil gøre vores bedste for at komme med et konkurrencedygtigt bud til 2028".