J. Lauritzen bestiller metanolkæmper til bulk
J. Lauritzen opgraderer sin grønne flåde med i første omgang to nye dual-fuel Kamsarmax bulkskibe, der skal bygges på det japanske værft Tsuneishi Shipbuilding.
Skibene bliver på 81.200 dwt og bliver blandt de første bulkskibe, der kan leve op til 0-emission, når de sejler på e-metanol eller biodiesel, oplyser rederiet i en pressemeddelelse.
Lauritzen med rekordresultat trods udfordringer
Skibene vil blive ejet af en ny enhed i J. Lauritzen, der får navnet Lauritzen NexGen Shipping, som sammen med Lauritzen Bulkers skal være platform for rederiets grønne omstilling.
Bestillingen af de to skibe sker i samarbejde med Cargill, der har forpligtet sig til at betjene skibene i mindst syv år.
- Vi er meget glade for denne handel, da den er vigtig for J. Lauritzen og Lauritzen Bulkers i dekarboniseringen af shippingindustrien, og vi er stolte af at kunne gøre det i et visionært partnerskab med Cargill, som deler vores ambition om virkelig at drive forandring i vores branche, siger CEO i J. Lauritzen, Kristian Mørch, i meddelelsen.
Flådefornyelse hjalp Lauritzen Bulkers til rekordresultat