Thyborøn-virksomhed satser på det sikre i grøn omstilling
Hør her, fiskeskipper. Alle taler om grøn omstilling, men vent med strøm og andre fossilfrie energikilder som drivmiddel i dit fartøj. Optimer i stedet dets dieselmotor, gear og skrue – eller køb en ny motor.
Sådan lyder rådet fra projektleder Simon Høj hos Kynde & Toft i Thyborøn, der er specialist i hydraulik, skibsservice, motorinstallation og vedligeholdelse.
- Vi er selvfølgelig helt med på, at CO2-udslippet skal reduceres og arbejder gerne med alternativer til fossile brændstoffer. Men først når teknologien og infrastrukturen er klar til det. Det er den ikke endnu inden for fiskeriet, hvor en stor del af vores kunder hører til. Og så kan man hurtigt risikere at lave nogle løsninger, som ikke fungerer i det lange løb, siger Simon Høj.
Han påpeger, at det f.eks. er svært at se fornuften i et hybriddrevet fiskeskib, der er på havet i en uge.
- Det kan fungere med en færge, som sejler fra den ene side til den anden, men ikke når man ligger ude ved Dogger Banke. Undervejs skal batterierne lades op, og som det ser ud nu, skal det gøres med dieselgenerator, for man kan ikke have en forlængerledning med. Så er fordelen ved hybridideen væk. Desuden vil en stor batteripakke optage masser af plads, hvor der skal være fisk.
Når man er på havet i en uge, drejer det sig om at fange fisk og kunne have dem om bord, ikke om at have plads til et fremdrivningsmiddel Simon Høj, projektleder, Kynde & Toft
Større skrue og gear
Den slags får Simon Høj til at anbefale fiskeskippere, at de i stedet får optimeret fartøjets dieselmotor, så den får en bedre forbrænding, og har fokus på brugen af den.
- Man kan f.eks. montere en større skrue og et større gear. Det giver større trækkraft og kan mindske forbruget med cirka 30 procent. Så udleder man mindre CO2 og sparer samtidig penge til dyr diesel, siger Simon Høj.
Desuden foreslår han, at man gearer ned for propellen, når man sejler lige ud fra a til z. F.eks. fra fiskepladsen til havnen, hvor der ikke er brug for samme trækkraft, som når skibet skal trække et trawl.
- Og når man er i havn, kan man få strøm fra en havnegenerator, tilføjer Simon Høj.
Dyr investering
En anden løsning kan være at skifte den gamle motor ud med en, som er udstyret med SCR-katalysator og AdBlue-system. Den slags motorer lever op til IMO’s tier-3 krav, der trådte i kraft i 2021 med det formål at sænke skibes udledning af NOx.
- Men det er for dyrt for mange små fiskere. De kan ikke betale det samme for at ’tænke grønt’ som store rederier, påpeger Simon Høj.
Venter med brint og metanol
Ud over elmotorer er han stadig heller ikke meget for at anbefale motorer, som drives af brint eller metanol. De typer kunne Kynde & Toft ellers godt markedsføre. Virksomheden er dansk og grønlandsk distributør af materiel fra belgiske ABC Motoren, der ud over diesel- og gasdrevne løsninger såvel som hybrider også fremstiller brint- og metanolmotorer.
- Skal man vælge brint eller metanol? Vi er med på begge dele, men ligesom med elmotorer er der stadig mange løse ender. Der er f.eks. endnu ikke en lavet en infrastruktur med brint- og metanoltankstationer, hvor man kan få fyldt op, når man ligger i havn, siger Simon Høj.
Det er en af grundene til, at han ikke vil sige til en kunde, at han f.eks. skal købe en brintmotor. En anden årsag er, at den er svær og risikabel at opbevare og fylder meget. Det samme gør metanol, som fylder dobbelt så meget som diesel.
- Det duer ikke. Når man er på havet i en uge, drejer det sig om at fange fisk og kunne have dem om bord, ikke om at have plads til et fremdrivningsmiddel, siger Simon Høj.