Leder: Bedre sent end aldrig
BEDRE SENT END aldrig. Transportministeriet vil nu 'kortlægge' de danske erhvervshavne med det formål at danne et overordnet, faktuelt grundlag for udviklingen af de danske erhvervshavne'. Det var jo sådan set dét, som Infrastrukturkommissionen helt tilbage i 2008 bad statsadministrationen om i sætte i gang så hurtigt som muligt (!). Det handler jo om, hvordan vi bedst muligt vedligeholder og udvikler nationens vitale infrastruktur, herunder havnene: "I planlægningsmæssig sammenhæng bør der tænkes i strategier, der kan bidrage til at sikre, at infrastrukturudviklingen i Danmark sker ud fra en sammenhængende helhedsplanlægning", lød det fra Kommissionen.
SIDEN DENNE ANBEFALING er der ikke sket meget. Havnenes fremtid overlades til de kommunale politikere. Her vil nogen helst nedlægge den lokale erhvervshavn og bygge luksusboliger. Andre vil udvide vildt og voldsomt uden smålig skelen til kundegrundlaget. Nu - med et havneatlas - vil der i det mindste være et dokument, der giver staten og politikerne et udgangspunkt for at prioritere havneudviklingen. Det er der i allerhøjeste grad brug for - ikke mindst i en tid, hvor havnene ikke bare konkurrerer om de mest ambitiøse havneudvidelser, men også har storstilede ideer om at blive produktionssted for fremtidens grønne brændstoffer.
NU ER DET lette skridt taget. Der kommer overblik. Men øvelsen giver først mening i det øjeblik, hvor staten rent faktisk begynder at prioritere storstilede offentlige investeringer på baggrund af overblikket i det kommende havneatlas. Der er fortsat grund til at være bekymret for, at den 'nationale interesse' vil blive glemt i havnenes ambitiøse udviklingsplaner. Også i fremtiden.
Der er fortsat grund til at være bekymret for, at den 'nationale interesse' vil blive glemt i havnenes vilde udviklingsplaner