Green Instruments oplever stor stigning i interessen for serviceaftaler
Rederier indgår flere og flere serviceaftaler med leverandører af avanceret teknisk udstyr. Det skyldes primært, at rederierne ikke vil risikere, at deres skibe ligger stille, fordi udstyret ikke er blevet vedligeholdt.
Det mærker man hos Green Instruments, der har specialiseret sig i design, produktion og salg af måleudstyr til den maritime branche, som er blevet mødt med øgede miljøkrav gennem de seneste år.
Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.
- Vi kan se en stigende tendens til, at mange rederier er interesserede i bindende serviceaftaler, der sikrer, at det lovpligtige monitoreringsudstyr af scrubbersystemer fungerer efter hensigten. Det medfører store udgifter, hvis eksempelvis containerskibe ligger stille og derfor bliver forsinkede eller må sejle på den dyrere ikke svovlholdige olie, fordi udstyret ikke er blevet vedligeholdt, siger René B. Christensen, CSO i Green Instruments.
Tidligere skulle maskinmestre udelukkende have specialviden om skibenes motorer og kedler, men i dag har de fleste medarbejdere hverken viden om eller tid til at vedligeholde og reparere det avancerede teknisk udstyr på skibene, og det kan få en række alvorlige konsekvenser for rederierne René B. Christensen, CSO i Green Instruments
Ifølge René B. Christensen kan alene ekstra omkostninger til brændstof let løbe op i 20.000 dollars eller mere i døgnet.
- Ved at indgå serviceaftaler og få vedligeholdt udstyret løbende nedsætter rederierne risikoen for kostbare nedbrud, forbedrer udstyrets effektivitet samt øger udstyrets holdbarhed. Hermed nedsættes risikoen for skader og ulykker samtidig med, at de kender vedligeholdelsesomkostningerne i de kommende år og undgår dyre og uventede reparationer. Samtidig har de direkte adgang til os, der er leveret udstyret, uddyber han.
Øget kontrol
Drevet af IMO og lokale miljøkrav fra EU, USA og Kina ser Green Instruments et øget behov for emissionsmåling og andet måleudstyr, som kortlægger skibenes udledning. Ligeledes ser rederierne også ind i øget kontrol fra de lokale myndigheder efter overskridelse af de fastlagte grænseværdier i blandt andet røggasser.
På grund af ønsket om at kunne yde hurtig hjælp har Green Instruments derfor etableret servicekontorer i Singapore, Kina, USA, Sydkorea, Dubai, Holland og Danmark. Teknikere og reservedele kan være fremme på kort tid, og teknikerne vil næsten altid kunne gå ombord inden for 24 timer, uanset hvor i verden skibene ligger.
Green Instruments har for nylig indgået en femårig serviceaftale med rederiet Unix Line Pte. Ltd. om en serviceaftale på ni kemikalietankskibe. Unix Line havde overtaget skibe, hvor garantiperioden på scrubberne var udløbet, og havde derfor brug for en servicepartner.
- Unix Line ønskede at forbedre sikkerheden om bord og sikre, at rederiet overholder internationale regler. Derfor havde de brug for en skræddersyet serviceaftale, der passede til deres specifikke behov for overvågning og målinger af deres scrubbervand, og det fik de hos Green Instruments. Vi sørger for blandt andet løbende vedligeholdelse og reservedele, forklarer René B. Christensen.
Fejlrisiko øges
Ifølge Green Instruments er der i dag langt mere avanceret udstyr på skibene, men besætningerne på skibene er generelt ikke blevet uddannet i vedligeholdelse eller reparation af udstyret. Det betyder blandt andet, at medarbejderne om bord ikke er opmærksomme på, at udstyret skal serviceres med faste intervaller. Det øger risikoen for fejl.
- Tidligere skulle maskinmestre udelukkende have specialviden om skibenes motorer og kedler, men i dag har de fleste medarbejdere hverken viden om eller tid til at vedligeholde og reparere det avancerede teknisk udstyr på skibene, og det kan få en række alvorlige konsekvenser for rederierne, siger Rene B. Christensen og fortsætter:
- Antallet af medarbejdere ombord er det samme eller mindre end tidligere, men der er mange flere ting, de skal holde øje med. Kompleksiteten er langt større end for bare nogle få år siden, og besætningerne kan ikke være eksperter i det hele.