Varm velkomst til ny miljøminister: Stop sejlads med scrubbere
En række miljøorganisationer med Rådet for Grøn Omstilling, Danmarks Naturfredningsforening og Greenpeace i spidsen kommer nu med en kraftig opfordring til miljøminister Magnus Heunicke (S) om at forbyde sejlads med scrubbere i de danske farvande.
Scrubbere er ellers indført for at forhindre partikelforurening i atmosfæren fra tung bunkerolie, men metoden betyder, at partiklerne blot vaskes ud i havvandet med det såkaldte røggasvand.
Forskere advarer mod udslip af giftigt vaskevand fra scrubbere
Ifølge organisationerne indeholder røggasvandet kræftfremkaldende tjærestoffer og giftige tungmetaller, der akkumuleres i sedimenter og fødekæder, så der kan opstå langtidsskader på naturen; ligesom stofferne via fisk og skaldyr kan havne på middagsbordet hos danskerne.
"Vi skriver til dig i håbet om, at du og regeringen vil arbejde målrettet for at forbyde udledning af giftigt røggasvand fra fragtskibe i havområderne omkring Danmark, så vi kan få et bedre havmiljø og bevare forsyningen af sunde fisk og skaldyr til danskerne," lyder opfordringen i brevet.
Organisationerne angiver, at antallet af fragtskibe med skrubbere er steget en faktor 1.000 på mindre end 15 år. I 2008 var der 3 skibe med skrubbere – i dag er der ca. 5.000 skibe med skrubbere.
"Den massive stigning skyldes, at det er meget billigere for skibene at opfylde de nye krav til luftforurening ved fortsat at købe billig tung bunkerolie og udlede forureningen i havet, end det er at købe renere brændstoffer og forurene mindre, skriver de videre.
Ønsker scrubber-forbud i 2023 - rederierne vil have mere viden
Ifølge seniorrådgiver i miljøorganisationen Green Transition Kåre Press-Kristensen er håbet med brevet, at miljøministeren vil gå internationalt med skærpede regler for udledning af røggasvand.
- Vi ønsker, at ministeren skaffer politisk mandat til, at Danmark kan arbejde for et globalt IMO forbud imod udledning af giftigt røggasvand fra skibe. Med et dansk forbud mod udledning af giftigt røggasvand slutter Danmark sig til den voksende gruppe af lande, der viser, at de tager forureningen af havet alvorligt og derved sendes et klart signal til IMO om, at der er behov for et globalt forbud, oplyser han til Søfart.
Rådet for Grøn Omstilling med kras kritik af scrubbervand fra skibe
Kåre Press-Kristensen gør desuden opmærksom på, at de danske farvande med lav gennemstrømning og udskiftning gør forureningen med røggasvand endnu mere alvorlig.
- Vi ved fra de nye svenske studier, at røggasvandet giver giftvirkninger i havet, selv når det fortyndes 100.000 gange - for at der ikke er giftvirkninger, skal det nok fortyndes 10 millioner gange - det sker næppe i de lavvandede danske farvande, der er nogle af de mest belastede med røggasvand, påpeger han.
Løsningen er ifølge miljøorganisationerne, at fortsat flere lande forbyder skibe at udlede røggasvand i territoriale havområder og derved tvinge skibe over på renere brændstoffer.
"Samtidig strider udledning af giftigt røggasvand både imod FN’s Verdensmål om at beskytte livet i havet samt FN’s havretskonvention. Danmark bør derfor senest i 2024 indføre et forbud mod skibes udledning af røggasvand med tjærestoffer og tungmetaller i territoriale farvande og indføre en høj forureningsafgift på skibe med skrubbere, som anløber danske havne, skriver organisationerne til ministeren.
Langt den største skibstrafik i danske farvande foregår i internationalt farvand, hvor der ikke lokalt kan udstedes regler, der kan forhindre den fri sejlads. Derfor peger organisationerne på, at ministeren bør arbejde internationalt for et forbud mod udledning af giftigt røggasvand i internationalt farvand fra 2025.
Scandlines gemmer røggasvandet ombord
Scandlines er et af de rederier, der arbejder i de indre danske farvande, og her har de taget partikelforureningen alvorligt og udstyret alle rederiets passagerfærger med en såkaldt closed-loop-scrubber. Scrubberne er i brug, når færgerne sejler på heavy fuel oil med et svovlindhold på over 0,1 procent. Scrubberne vasker mindst 90 procent af de gasformige svovlforbindelser SOx og giftige partikler ud af færgens udstødningsgas, hvorefter scrubbervandet samles og lagres i en tank ombord for senere at kunne pumpes i land til videre behandling på et rensningsanlæg. På den måde undgår rederiet at sende partikelforurenet røggasvand ud i fx Østersøen. En sidegevinst for rederiet er, at metoden også renser andre skadelige partikler ud af røggassen, som skibe uden scrubbere sender direkte ud i atmosfæren.