CMA CGM i gigantordre: Bestiller endnu 12 metanoldrevne skibe
Rettelse: Slettet sætning om, at CMA CGM allerede har metanol-klare skibe i sin flåde. Det er ikke korrekt. Mærsk vil i år få leveret verdens første containerskib, der kan sejle på grøn metanol.
Det franske rederi CMA CGM har bestilt et dusin 13.000 TEU metanoldrevne containerskibe hos det koreanske skibsværft Hyundai Samho Heavy Industries. Det skriver mediet The Loadstar.
Den samlede kontraktværdi anslås til 2,05 mia. US-dollars.
Nyheden kommer, efter at Hyundai Samho's holdingselskab, Korea Shipbuilding & Offshore Engineering, i forgårs udmeldte på Korea Exchange, at en "europæisk kunde" havde bestilt nybygninger, der skal leveres inden december 2026. Kilder i branchen siger, at kunden er CMA CGM, skriver mediet.
Denne ordre vil bringe CMA CGM's ordrebog op på 101 skibe til over 972 000 TEU, hvilket vil overgå Cosco-koncernen (herunder OOCL) og bringe den lige bag markedsleder MSC's ordrebog på over 1,8 mio. TEU.
Øger antal af metanoldrevne skibe
Nybygningerne er det andet sæt metanoldrevne skibe, som CMA CGM har bestilt, hvilket øger det samlede antal af sådanne skibe i det franske rederis ordrebog til 18.
I august sidste år bestilte CMA CGM seks methanoldrevne skibe på 15 000 TEU på Dalian Shipbuilding i Kina, som skal leveres i løbet af 2. halvår 25. CMA CGM mener ikke, at der ikke findes ét enkelt brændstof, der kan opfylde industriens mål om at nå kulstoffrihed i 2050, og at alle egnede brændstoffer bør undersøges.
Mærsk bestiller yderligere seks metanol-giganter